Monday 27 March 2017

PENGEDAR SHAKLEE BINTULU : Cara membentuk anak yang berkeperibadian baik


Buat panduan diri ini dan sahabat semua; Pelajaran dari Rebecca Eanes (Facebook Page: Positive Parenting)

1. Saya perlu bina hubungan dengan anak yang penuh hormat, empati dan belas kasihan. Menjauhi control, paksaan dan manipulasi. Bina good connection untuk mudah influence anak ke arah kebaikan. 

2. Saya perlu melihat anak dari sudut pandang yang positive. Bagi label positive pada anak supaya anak bersemangat jadi positif.

Saya perlu faham kenapa anak 'buat perangai' ; bukan hanya pertikaikan kenapa dia buat perangai yang mencabar kesabaran... dia buat perangai sebab bosan saya asyik tengok fon? Atau sebab dia penat sangat? Mengantuk sangat? Lapar sangat? 

Kalau saya asyik fokus sikap negatif anak e.g 'terrible four and seven ' ; memang saya akan nampak yang negatif saja dan cepat nak marah. Anak akan down pada label negatif.

3. Teguhkan hubungan dengan suami. Anak akan ceria, positif dan confident dididik dalam melihat keharmonian mama dan papa.

4. Bina suasana rumah yang selamat, menarik dan penuh penerimaan dan kasih sayang.

5. Cantikkan cara saya berinterakasi dengan orang lain di luar sana, dengan jiran, dengan penjual di kedai, dengan kakak guard dan abang guard, dengan guru guru di sekolah juga dengan teman teman. Tidak gossip. Tidak bercakap buruk di belakang. Anak akan serap interaksi baik saya insyaAllah.

6. Doa. Saya perlu selalu doa minta Allah jadikan saya ibu bertaqwa dan berakhlak baik jika mahukan anak sedemikian. Doa dan ubah diri. Doa tanpa putus asa. Seluruh jiwa raga.


***jika anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_


UMMI ZUBARI
SID 892671
 
atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE….

1 comment: