Thursday 26 January 2017

PENGEDAR SHAKLEE BINTULU : Bartholin Cyst : Ketumbuhan di Bibir Faraj, Bahaya atau Tidak?

CREDIT : http://www.greenvitamin.net/search/label/CYST%20SEMASA%20HAMIL

jangan ambil mudah jika ada benjolan atau jerawat di sekitar faraj
Penyakit bengkak pada alat kelamin dipanggil “Bartholin Cyst”.

Apa itu Bartholin Cyst ?

Kelenjar Bartholin berfungsi utk menghasilkan cecair pelincir semasa persetubuhan atau sekadar untuk pembersihan corong/kawasan bibir vagina. Biasanya ia tidak kelihatan pada mata kasar.
Ia terjadi bermula dengan pembengkakan setempat pada bahagian bawah bibir kemaluan. Pada peringkat awal, pesakit mungkin tidak perasan kerana saiznya kecil. Cyst ini terbentuk akibat kelenjar Bartholin tersumbat dan bengkak yang sering terbentuk disebabkan jangkitan kuman bakteria.

Adakah Bartholin Cyst Berbahaya?

Ada dua kemungkinan :

1- Kalau dibahagian luar bibir besar kemaluan iaitu disekitar rerambut kemaluan ianya hanya “biji” yang disebabkan oleh kelenjar peluh dan rerambut yang tersumbat. Ianya dikenali sebagai “Folliculitis”.

2- Kalau dibahagian dalam bibir kecil kemaluan,ianya ialah “Bartholin’s cyst” iaitu penyumbatan kelenjar di bibir bahagian dalam yang berfungsi menghasilkan cecair pelincir semasa hubungan seks,biasanya ia tersumbat oleh sel-sel mati dan cecair pelincir yang terlalu pekat.

Puan jangan risau sebab kedua-duanya ,Folliculitis dan Bartholin’s cyst biasanya tidak merbahaya ,bukan kanser tetapi boleh dijangkiti kuman dan bertukar menjadi bisul yang sakit dan bernanah.

Bartholin’s cyst yang terbentuk juga boleh membesar hingga boleh mengganggu pergerakan dan hubungan seks.

Bartholin Cyst yang dikeluarkan dari wanita yang berusia 30an



Simptom atau Tanda Penyakit Bartholin Cyst

Anda mungkin tidak mempunyai apa-apa gejala jika ketumbuhan Bartholin kelenjar adalah kecil. Tetapi cyst yang besar atau ketumbuhan yang dijangkiti (nanah) boleh mengakibatkan gejala.


Gejala cyst yang tidak dijangkiti 

  • Benjolan menyakitkan di kawasan vulva.
  • Kemerahan atau bengkak di kawasan vulva.
  • Ketidakselesaan apabila anda berjalan, duduk, atau melakukan hubungan seks.




Gejala cyst yang terkena jangkitan 

  • Sakit yang menjadi lebih teruk dan membuat ia sukar untuk berjalan, duduk, atau bergerak.
  • Demam dan menggigil.
  • Bengkak di kawasan vulva.
  • Berair dari cyst tersebut.


Punca Terjadinya Kelenjar Bartholin Cyst

#1 : Hubungan Intim


Perkara seperti jangkitan, lendir tebal, atau bengkak boleh menghalang kelenjar Bartholin saluran dan menyebabkan cyst. cyst boleh mendapatkan lebih besar selepas seks, kerana kelenjar membuat lebih banyak cecair semasa seks.

Dijangkiti cyst Bartholin kadang-kadang disebabkan oleh jangkitan kelamin (STI). Anda boleh mengurangkan risiko jangkitan kelamin dengan menggunakan kondom apabila anda melakukan hubungan seks

#2 : Kebersihan

Bisul juga boleh terjadi pada wanita yang sering bercukur. Oleh itu, kebersihan pencukur perlu dititikberatkan.
Jagalah kebersihan vagina anda dengan kerap mencuci bersih selepas membuang air kecil dan lap kering kawasan vagina supaya tidak berlaku jangkitan bacteria pada kawasan tersebut.

#3 : Faktor Usia

Penyakit ini sering berlaku pada wanita yang telah menopaus dengan purata umur 60 tahun. Pesakit akan mengalami kegatalan berterusan yang teruk diikuti ketumbuhan atau ulser yang kerap bermula pada bibir luar kemaluan.

Kaedah Rawatan Bartholin Cyst

Sesetengah sista kelenjar Bartholin hilang tanpa rawatan. 

1. Ubat Tahan Sakit
Anda boleh mengambil ubat sakit tanpa preskripsi seperti ibuprofen (Advil atau Motrin, sebagai contoh) untuk melegakan kesakitan. - Jangan amalkan selalu pain killer, boleh merosakkan tubuh

2. Antibiotik

3.  Kaedah laser

3. Pembedahan - prosedur yang dipanggil Marsupialization
Pembedahan dengan kaedah Marsupialization

Vitamin Shaklee untuk Masalah Bartholin Cyst

Apa yang Shaklee boleh tawarkan dalam hal ini?


Nutriferon Shaklee 

Jika ia melibatkan jangkitan, boleh dapatkan antibiotik semulajadi seperti Nutriferon yang bertindak sebagai anti kulat. 


  • Ahli imunologi yang terkenal di dunia, Dr. Yasuhiko Kojima merupakan individu pertama yang menemui interferon pada tahun 1954 semasa beliau menjalankan penyelidikan di Universiti Tokyo. 

.
  • Setelah menjalankan penyelidikan selama 40 tahun dengan menguji ratusan sebatian semulajadi, beliau telah menghasilkan satu campuran unik daripada empat ekstrak tumbuhan yang menggalakkan pembentukan interferon secara semulajadi dalam badan.

.
  • Nutriferon bekerja dalam dua cara; segera mengaktifkan sistem pertahanan imuniti dan juga menggerakkan "pasukan cari dan musnah' dalam sistem imuniti badan




Namun, untuk kebanyakan masalah cyst selain cyst bartholin ini, ramai mengesyorkan GLA Complex, terutamanya untuk ovarian cyst dan fibroid yang sangat popular di dalam kalangan wanita. Untuk jenis cyst yang lain, akan dikupas di entri yang lain.


GLA Complex 

GLA Shaklee dapat membantu masalah hormon sekaligus dapat mengecutkan cyst. GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. 


Dalam masa yang sama, membantu mengecutkan Bartholin Cyst.

Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.




Testimoni Shaklee dari Pesakit Bartholin Cyst

# Testimoni 1 
# Testimoni 2


Jagalah sebelum terlambat!!
RAHIM ade satu je uolsss..

Muka benyai boleh mekap...
RAHIM kalau dah benyai ?
Payah.. Parah.. ðŸ˜±ðŸ˜±ðŸ˜±

 
***jika anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_



UMMI ZUBARI
SID 892671


call/sms/whatsapp : 013-8342092

atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE….

No comments:

Post a Comment