Kalau nak berdiet, mesti makan salad. Itu adalah persepsi mereka yang ingin berdiet. Tapi betul ke makan jika gigih makan salad lemak tak akan 'muncul'?

Haaaa... tidak salah memilih salad sebagai bahan untuk menurunkan berat badan. Sebab sayuran dan buah-buahan adalah makanan yang berzat dan rendah kalori. Tambahan pula kalau sayuran dan buah-buahan itu masih lagi dalam keadaan segar, bermakna lagi banyak zat yang anda peroleh. Asalkan sayuran dan buah-buahan itu tidak hilang zat akibat proses memasak, anda boleh letak apa sahaja sayuran dan buah-buahan yang anda suka.

Namun tahukah anda, hanya sedikit sos salad atau dressing atau topping ditambah ke dalam salad, ia boleh meningkatkan pengambilan kalori sehingga boleh menewaskan tujuan anda berdiet!?
Ok, jangan risau, anda boleh ikut rahsia makan salad dengan betul. Ini beberapa tip yang boleh dicuba untuk membuat salad yang benar-benar sesuai dengan tujuan anda mengurangkan berat badan....

1. Pilihlah minyak zaitun

Elakkan dari sos salad atau dressing dari krim yang tinggi kalori. Kalau boleh, pilihlah dressing dari minyak zaitun atau cuka yang sedap dan menyihatkan.

2. Pilih salad daun hijau tua

Jika anda makan di restoran, minta kepada pelayan untuk menghidangkan sos berasingan daripada salad anda. Makan salad dengan cara mencelup garpu terlebih dahulu ke dalam sos salad atau dressing. Selepas itu barulah makan. Apabila menggunakan cara ini, ini akan membuatkan salad hijau anda tidak berbalut dengan kalori tinggi. Pilih bahan salad dari sayuran berdaun hijau tua seperti bayam yang sememangnya memiliki khasiat tinggi.

3.  Elakkan ada topping & selit daging

Ambil protein sihat seperti dari ayam panggang, tauhu, udang atau telur rebus. Elakkan topping bergoreng dan daging.

4. Kena pandai pilih sayur yang segar

Ganti crouton dengan sayuran bertekstur rangup. Sebagai tambahan, pilihlah tomato, buah zaitun, lobak merah, kacang atau lada yang dipotong dadu.

5. Nak sedap, tambahlah buah

Tambahkan buah-buahan dalam salad sayuran anda. Buah yang boleh dipilih adalah seperti mangga atau strawberi. Ia akan menghasilkan kombinasi rasa yang agak sedap.

6. Makan sekali dengan kulit!

Bersihkan sayur dan buah sebaik mungkin kerana ini juga boleh memberi pengaruh terhadap kesihatan.  Buah bagus dimakan berserta kulit, seperti epal, buah pear, lobak merah, tomato, dan lain-lain.
Dengan info diet ini, moga niat anda untuk kembali kurus akan tercapai dengan lebih cepat!