Monday 22 May 2017

PENGEDAR SHAKLEE BINTULU : 17 Petua Hilangkan Jeragat Di Muka Dengan Cepat

Petua Hilangkan Jeragat. Jeragat atau melasma adalah perubahan warna kulit sementara menjadi kecoklatan, bintik-bintik hijau atau abu-abu pada dahi, bibir atas, dan pipi bahagian atas. Warna jeragat juga terkadang biru keabu-buan. Masalah kulit ini kerap berlaku untuk kaum perempuan di bawah umur 20 tahun hingga separuh baya. Wanita yang lagi hamil juga biasa dijumpai mempunyai perbezaan warna kulit akibat jeragat. Walaupun mungkin, tapi sangat jarang lelaki yang terkena jeragat.

Keadaan ini dipercayai mempunyai kaitan dengan pendedahan sinar ultraviolet, hormon luaran seperti pil perancang keluarga, dan perubahan hormon dalaman pada saat hamil. Kebanyakan pesakit jeragat ialah mereka yang mempunyai riwayat paparan sinar matahari sehari-hari. Orang-orang yang tinggal di kawasan Timur Tengah dengan kulit gelap lebih tinggi berisiko terkena jeragat.

Lebih dari 6 juta perempuan hidup di USA dengan jeragat dan 45 - 50 juta wanita di seluruh dunia mempunyai jeragat, termasuk Malaysia. Tindakan para ahli untuk mengatasi masalah ini biasa ditujukan dengan melakukan perlindungan pada muka dari matahari dengan mengelakkannya. Untuk menghilangkan jeragat memang tidak mudah, ada beberapa yang berjaya dengan memakaikan tabir suria secara teratur atau memakai krim pemudar.

Sebetulnya, apa punca jeragat di muka ini?
Hingga kini belum diketahui punca pasti terjadinya perubahan warna pada kulit wajah ini. Para ahli meyakini bahawa tompok-tompok jeragat boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti pil perancang keluarga, hormon dalaman semasa hamil, terapi penggantian hormon (HRT dan progesteron), keturunan atau riwayat keluarga dengan jeragat, bangsa, ubat anti sawan, serta ubat-ubatan lain yang mempunyai kesan terhadap kulit mengalami pigmentasi setelah terkena cahaya matahari.

Paparan sinar matahari memang berbahaya kalau sangat panas. Ini dilantik sebagai punca utama jeragat, terutama pada individu dengan kecenderungan genetik. Sebuah kajian klinikal menunjukkan bahawa tiap orang biasanya terdedah terhadap jeragat semasa musim panas, ketika matahari sangat teruk kesannya.

Orang tua yang mempunyai jeragat akan menurunkan masalah kulit ini kepada anaknya. Riwayat keluarga atau kecenderungan genetik hingga kini menjadi peningkat risiko terhadap jeragat atau melasma. Yang boleh dilakukan bila tahu kalau jeragat yang Anda miliki adalah keturunan hanyalah mencegah kulit dari sinar matahari terlalu lama.

Petua Hilangkan Jeragat Yang Berkesan

 Petua Hilangkan Jeragat Di Muka Dengan Cepat

Banyak daripada penduduk Malaysia yang pernah mencuba pelbagai petua hilangkan jeragat namun tidak nampak hasilnya. Mungkin ada yang salah dalam praktiknya, apakah dilaksanakan secara rutin atau cuma sesekali saja? Marilah cuba kaedah rawatan untuk hilangkan jeragat dengan cepat berikut, ada petua profesional dan semulajadi.

Jaga Kulit dari Sinar Matahari
Seberapa lama Anda harus bekerja di luar rumah? Ini perlu dicari jalan keluarnya agar jeragat tidak bertambah parah. Sinar matahari adalah pencetus utama timbulnya jeragat pada wajah. Jadi bilamana Anda mempunyai aktiviti di luar rumah ketika siang hari, lakukan langkah pencegahan untuk mengurangkan risiko dengan cara elak jeragat berikut.
  • Pakai sunblock pada kulit 20 minit sebelum Anda beraktivi di bawah sinar matahari. Pilih sunblock dengan SPF 30 atau lebih tinggi. Gunakan sunblock dengan kandungan nutrisi tambahan seperti seng yang berkesan baik untuk kulit.
  • Menggunakan tabir suria berlapis ganda. Jadi mula-mula Anda oles sunblock SPF 15, lalu lapisi dengan sunblock SPF 30 agar memberi perlindungan lebih kuat terhadap kulit.
  • Sedikit bergaya bolehlah dicuba. Pakai topi bertepi lebar seperti watak Chaplin beserta kacamata hitam lebar untuk perlindungan lebih bagi wajah Anda. Bila jeragat anda sangat teruk, pakai juga baju lengan panjang dan seluar panjang.

Tenangkan Diri
Salah satu punca adanya jeragat adalah ketidakstabilan hormon. Untuk itu, maka pada hari cuti atau ketika waktu kosong gunakanlah untuk melakukan meditasi. Ini boleh membantu menghilangkan jeragat di muka Anda. Selain meditasi, Anda juga boleh mencuba yoga. Bila kurang suka dengan kedua cara ini, Anda boleh menggantikannya dengan aktiviti-aktiviti lain yang disukai seperti jalan-jalan, mendengar muzik, membaca, atau berendam.

Gunakan Hidrokuinon
Hidrokuinon ialah ubat oles yang bekerja mencerahkan kulit sehingga mampu memudarkan gambaran jeragat. Hidrokunion didapati dalam bentuk krim, losen, gel atau cecair. Banyak jenis dan pilih yang paling Anda suka. 

Hidrokunion akan bertanggung jawab untuk menghalang proses kimia semula jadi yang menyebabkan pigmentasi kulit. Pilihlah hidrokunion yang mengandung bahan pelindung kulit dari sinar matahari, jadi Anda boleh mendapat dua manfaat berkesan dalam satu bungkusan.

Krim yang Mengandung Asam Kojic
Krim dengan kandungan asid kojic atau megaplex biasa dipakai untuk mencerahkan warna kulit. Bahan kandungan tersebut lebih aman daripada hidrokuinon serta tidak menyebabkan iritasi. Cara kerja bahan-bahan ini ialah melambatkan pigmentasi penggelap pada kulit Anda dengan memproduksi sel-sel kulit baru yang lebih cerah.

Penggunaan Tretinoin
Anda mungkin awam dengan nama tretinoin. Tretinoin adalah turunan dari vitamin A yang biasa dipakai sebagai ubat topikal, kerap disebut tretinoin topikal. Ubat ini digunakan untuk menghilangkan jerawat akibat minyak di bawah kulit tidak dapat keluar melalui pori-pori dikarenakan adanya kotoran atau sel-sel kulit mati yang menghalang.

Tretinoin boleh membantu memudarkan tompok jeragat pada kulit Anda dengan melakukan eksfoliasi atau pengelupasan sel kulit mati. Terdengar mujarab memang, tapi sekiranya perlu Anda tahu kalau jeragat masih boleh muncul apabila puncanya tidak ditangan. Jeragat akan tetap muncul bila penyebab terbentuknya masih dialami oleh kulit.

Stop Penggunaan Ubat Penyebab Jeragat
Hentikan mengambil ubat-ubat yang mencetuskan jerawat seperti pil perancang keluarga ataupun terapi penggantian hormon. Sebelum Anda mencuba petua hilangkan jeragat degil ini, temui dahulu doktor untuk mencari langkah alternatif. Dengan menggantikan produk lain, biasanya akan kelihatan apa betul ubat sebelum ini membawa pengaruh pada kulit atau tidak.

Berunding Dengan Doktor Kulit
Ubat jeragat yang boleh Anda gunakan sebagai rawatan pertama untuk menangani masalah kulit ini adalah hidrokuinon. Walaupun sudah dilakukan, Anda mungkin memerlukan nasihat dari doktor kulit yang boleh memberi kesan tambahan daripada hidrokuinon. Biasanya doktor akan menetapkan krim dengan tiga kandungan bahan aktif, iaitu tretinoin, kortikosteroid, dan hidrokuinon yang berada dalam satu formula.

Melakukan Pengelupasan Secara Kimia
Ini adalah petua yang melibatkan prosedur profesional untuk menjalankan serta diperuntukkan kepada orang dengan jeragat teruk. Pengelupasan kimia boleh membantu mengelupas lapisan kulit teratas yang terdapat jeragat dengan menggunakan asid gloycolic atau bahan kimia yang abrasif sejenis lainnya.

Step-by-step pengerjaan dari bahan kimia tersebut bermula dengan membakar kulit berskala ringan melalui reaksi kimia. Selepas lapisan terbakar dan mengelupas, maka akan tersisa lapisan kulit baru yang bersih dari jeragat. Selain pakai asid glycolic, ada pilihan lain yang bisa dipakai iaitu asid tikloroasetat. Bahan kimia ini mirip dengan cuka.

Microdermabrasion dan Dermabrasion
Petua hilangkan jeragat dan bintik hitam dengan cepat kedua adalah dengan melakukan mikrodermabrasi dan dermabrasion. Kedua prosedur perubatan ini melibatkan proses pengikisan lapisan permukaan kulit dengan material-material abrasif. Sebagai saranan, lebih baik Anda pilih rawatan mikrodermabrasi sebab material yang digunakan lebih kecil dan sempurna.

Rawatan ini bekerja dengan melepaskan kristal-kristal pada kulit agar bekerja mengelupas sel-sel kulit mati dan mengangkatnya, termasuk jeragat sampai hilang. Prosedur ini boleh berlangsung hingga lima kali dengan pelbagai rawatan dua hingga empat minggu setiap. Kesan daripada prosedur ini, termasuk point perawatan sebelum ini ialah kulit akan terasa sedikit perih.

Perawatan Laser (Berisiko)
Prosedur perubatan terakhir untuk menghilangkan jeragat ialah memakai laser. Mungkin kesannya mujarab, jeragat boleh hilang. Tapi ada pula risiko yang dibawa iaitu bila terjadi kesalahan, maka boleh membuat keadaan makin parah. Oleh sebab itu, fikirkan secara berulang sebelum mencuba rawatan ini.

Pastikan perbuatan ini dilakukan oleh doktor yang bertauliah dan sudah berpengalaman. Carilah rawatan laser fraksional atau dual restoratif, namun harganya mahal dan rawatan ini mungkin berlangsung hingga empat kali dalam masa tiga hingga enam bulan.

Tegaskan pada doktor agar ia mengatakan pigmentasi pada permukaan kulit, bukan pada lapisan-lapisan kulit yang lebih dalam. Bila perawatannya benar, maka terapi ini akan aman dengan kesan yang positif dan bertahan lama.

Jus Lemon
Kaedah rawatan semula jadi untuk hilangkan jeragat pertama adalah dengan lemon. Lemon atau limau adalah pencerah kulit semulajadi yang mempunyai sifat astringen luar biasa. Keasidan limau membantu menghilangkan lapisan paling luar kulit yang mengalami pigmentasi berlebih.
  • Buat ekstrak jus dari satu buah lemon segar.
  • Usapkan jus pada muka yang mempunyai jeragat, lalu beri urutan lembut selama satu atau dua minit.
  • Abaikan selama 15 minit, terakhir bersihkan pakai air hangat.
  • Lakukan dua kali sehari dan Anda boleh mengetahui perbezaannya pada minggu ketiga.

Cuka Epal
Pada cuka epal terdapat kandungan asid asetik yang menjadi agen pencerah kulit serta mampu menghilangkan tompok-tompok jeragat pada kulit.
  • Buatlah campuran dari air dan cuka sari epal.
  • Gunakan kapas atau kain untuk mengusap pada kawasan jeragat.
  • Abaikan hingga kering, lalu bilas dengan air hangat.
  • Keringkan dengan cara ditepuk-tepuk pakai tangan.
  • Cukup lakukan sehari satu kali, namun rutin.

Kunyit
Kunyit dapat mengurangkan pengeluaran melanin dan membantu melawan jerawat. Bahan kurkumin aktif di dalam kunyit mempunyai sifat pencerah dan antioksidan semulajadi.
  • Campurkan lima sudu makan serbuk kunyit dengan sepuluh sudu makan susu susu cair tanpa rasa. Ini adalah petua hilangkan jeragat dengan menggabung dua bahan. Susu mempunyai asid laktat dan kalsium yang dapat membantu melembutkan kulit.
  • Selepas jadi krim padat, tambahkan satu sudu makan tepung.
  • Oleskan pasta secara merata pada kawasan jeragat.
  • Diamkan hingga kering selama 20 minit.
  • Bersihkan pasta kering pakai air panas dan keringkan memakai tuala bersih.
  • Ulangi rawatan setiap hari.

Lidah Buaya
Gel lidah buaya sangatlah bermanfaat. Salah satunya kerana terdapat mucilaginous polisakarida yang dapat mengurangkan kesan pigmentasi berlebihan dan mengembalikan warna asal kulit. Kandungan ini juga dapat membantu membuang sel kulit mati dan menggantikannya dengan sel kulit baru.
  • Ambil gel lidah buaya.
  • Bersihkan wajah terlebih dahulu, lalu sapukan gel secara merata pada kawasan jeragat.
  • Beri urutan lembut selama satu atau dua minit.
  • Tinggalkan hingga mengering 15 minit lalu cuci muka dengan air hangat.
  • Anda boleh melakukan petua hilangkan jeragat dengan mudah ini satu atau dua kali dalam sehari selama satu minggu.

Buah Badam
Buah badam mempunyai protein tinggi yang membawa kesan pada kulit lebih terang. Di dalam badam juga terkandung vitamin E yang berperanan dalam memelihara kulit dan menangani perubahan warna kulit seperti melasma atau jeragat.
  • Siapkan satu sudu teh serbuk buah badam.
  • Campurkan dengan beberapa titisan madu hingga terbentuk pasta tebal.
  • Bersihkan kulit wajah dahulu, lalu pakai pasta sebagai masker di wajah secara emrata.
  • Diamkan selama 30 minit.
  • Bilas wajah hingga bersih dan keringkan.
  • Lakukan ini tiga hingga empat kali dalam seminggu sehingga tampak hasilnya.

Betik
Daun betik mempunyai rasa pahit, ini kerana terdapat enzim bernama papain. Enzim ini juga ditemui dalam daging buahnya. Salah satu kesan papain adalah mengelupas kulit semulajadi sehingga cocok dipakai untuk menghilangkan jeragat.
  • Tumbuk betik matang hingga berbentuk krim atau pasta padat.
  • Campurkan dengan dua sudu makan madu bila hasil tumbukan betik sebanyak 1 ½ cawan.
  • Tempelkan sebagai masker pada kawasan yang terkena jeragat.
  • Diamkan selama 20 minit, lalu cuci muka pakai air hangat.
  • Lakukan ini seminggu sekali.

Kayu Cendana (Sandalwood)
Kayu cendana sandalwood boleh pula dimanfaatkan sebagai bahan pencerah kulit yang mampu bekerja sekaligus untuk meningkatkan warna kulit dan mengurangkan perubahan warna jeragat.
  • Buatlah ekstrak ramuan dari campuran serbuk cendana, kunyit, susu, dan jus lemon hingga menjadi pasta tebal.
  • Bersihkan kulit berjeragat, lalu gunakan pasta sebagai masker.
  • Diamkan hingga kering, kemudian pakai air dengan gerakan memutar.
  • Terakhir, cuci lagi hingga pasta sepenuhnya hilang dari muka.

Kemungkinan berjaya pada penerapan petua hilangkan jeragat di muka dengan cepat dan mudah itu bergantung pada pelaksanaannya. Ingat selalu agar elakkan kulit dari terdedah kepada cahaya matahari dalam jangka masa yang lama. Pakailah tabir suria selalu untuk melindungi kulit semasa berada di luar ruangan. Pengambilan makanan tinggi serat dan vitamin, serta cukupi keperluan cecair untuk membantu membuang toksin dari tubuh.
 
 
***jika anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_


UMMI ZUBARI
SID 892671
 
atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE….

No comments:

Post a Comment