Setiap hari nak makan sedap. Tak kira makanan tu sihat ke atau bakal meracun diri ke, asal sedap, telan saja hingga akhirnya kita mengumpul `sampah’ dalam badan. Setiap hari, setiap minggu sehingga bertahun-tahun lamanya, jika tidak ubah cara makan ini, jangan komplen bila badan jadi gemuk dan jadi tempat penyakit bersarang.
Bukan susah pun, kalau mahu buang sampah-sampah sarap dalam badan tu, janji jangan malas. Tidak cukup dengan ubat diet, atau pembuangan sisa makanan melalui air kencing dan buang air besar atau peluh sahaja.
Ingat! Jangan dah terbaring sakit baru nak detoks atau menyahtoksikkan timbunan sampah itu.
Kata penulis buku Food Combining, walaupun setiap hari kita buang air besar atau kecil seimbang, ia belum tentu boleh menyelamatkan tubuh daripada ditimbuni sisa sampah yang membusuk dalam usus. Apalagi jika sistem pembuangan kita tidak efektif yakni masih tertinggal hampas makanan di dinding-dinding usus, jangan harap kita terlepas daripada masalah.
Bayangkan sisa itu di usus besar itu menyebabkan usus tersebut membesar hingga lima kali ganda daripada ukuran normal. Apabila tidak dibuang, ia akan menjadi kerak dan terbentuklah racun yang kemudiannya tersebar dan mengganggu kerja sel-sel tubuh. Jadi faham-fahamlah sendiri ya.
Selama ini, kita fikir, kita gemuk kerana banyak lemak tapi rupa-rupanya sisa sampah/hampas yang tertinggal dalam usus itu antara punca tubuh kita tembam dan berisi.
Jom kita mula detoks tubuh dengan cara mudah. Badan sihat, wajah jadi cantik berseri dan tubuh pun segar langsing. Dan yang penting suami pun tak pandang lain.
Detoks paling mudah adalah makan buah-buahan mentah sepanjang hari. Kalau malas mengunyah boleh blender je. Yang penting makan buah. Lakukan detoks ini selama tiga hari.
Sepanjang berdetoks yakni proses membuang sampah ini, anda hanya boleh makan buah dan minum air putih sahaja. Bertabahlah, jika mahu sihat.
Kenapa hanya buah? Kerana buah paling selamat dan ada gula untuk tenaga. Buah juga mempunyai antioksidan tinggi. Ia sangat berkesan untuk membuang racun dan memberi zat. Jadi sepanjang tiga hari anda berdetoks, jangan risau, tubuh menjadi lemah atau lesu kerana kehilangan zat. Biar letih tak makan nasi asalkan jangan letih menderita sakit.

Detoks

1. Jus buah ini diminum setiap dua jam sekali diselangi minum air putih. Mesti banyak minum air putih untuk melancarkan proses membuang sampah/racun dan mengelakkan kekeringan air dalam badan.
2. Buah-buahan yang disarankan, betik, nanas, epal, tembikai dan mangga.
3. Gunakan hanya sejenis buah sehari. Jika hari pertama menggunakan buah betik, hari kedua tukar pula buah epal dan hari ketika pilih buah mangga, tembikai atau nanas.
4. Lakukan detoks ini sebulan sekali. Kalau dah biasa boleh teruskan hingga lima ke tujuh hari.
5. Sepanjang berdetoks, kurangkan aktiviti yang gunakan banyak tenaga
6. Buat senaman ringan di tempat terbuka dan berudara bersih untuk lancarkan perjalanan darah
7. Senaman terbaik, jalan kaki, yoga, tai-chi atau regangan/stretching
8. Waktu yang sesuai pada hujung minggu atau ketika bercuti supaya tubuh dan minda boleh bersantai sewaktu sedang menjalani proses detoks.

Kebaikan Detoks

1. Badan sihat dan langsing sebab meningkatnya kadar metabolisme
2. Kulit jadi berseri, sihat dan mulus
3. Kulit jadi lebih bercahaya, sihat dan mulus.
4. Meningkatkan imunisasi dan kekebalan tubuh
5. Menghilangkan selulit
6. Mengurangi masalah insomnia, stres atau depresi
Tapi... bukan semua orang boleh detoks.
Jangan lakukan detoks jika anda...
• Sedang hamil atau menyusukan anak
• Ada penyakit serius seperti kanser
• Sedang menjalani rawatan untuk sesuatu penyakit  
• Atau baru sembuh darioada penyakit serius
• Kanak-kanak di bawah umur lima tahun

RESEPI DETOKS CONFIRM MENJADI

1. Teh hijau + daun pudina + limau nipis

Ramai yang tahu teh hijau bagus untuk mengurangkan berat badan. Untuk membuat air detox atau infused water ini rendamkan 10 helai teh hijau dengan air panas. Jika tiada daun teh hijau, boleh juga gunakan 2 sudu besar serbuk teh hijau. Rendam seketika dan tapis habuknya. Kemudian ambil perahan jus sebiji limau nipis dan 5 helai daun pudina. Gaulkan semua bahan ini ke dalam teko yang berisi air. Air ini sedap diminum ketika masih suam mahupun sejuk. Air detox ini membantu mempercepatkan proses pembakaran lemak dalam badan, melancarkan sistem pencernaan kita dan mengurangkan sakit kepala.

2. Limau nipis + buah oren + lemon

Sistem pertahanan dalam tubuh manusia sangat berguna bagi memastikan agar kita kekal sihat dan bertenaga untuk melakukan pelbagai aktiviti harian. Dengan adanya sistem imun yang kuat, ia dapat melindungi tubuh kita seterusnya terhindar dari pelbagai jenis penyakit. Gabungan rendaman air detox ini terhasil daripada 1/2 biji limau nipis, 1/2 biji buah oren dan 1/2 biji buah lemon yang diperahkan jusnya atau boleh juga dibiarkan terendam selama beberapa jam di dalam gelas yang berisi air kosong. Boleh juga ditambahkan 3 helai daun pudina jika suka. Amalan minum air ini bukan sahaja dapat meningkatkan sistem pertahanan tubuh malahan memudahkan sistem perncernaan dan membantu melegakan pedih ulu hati.

3. Epal merah + epal hijau + kulit kayu manis

Masukkan hirisan sebiji buah epal merah dan sebiji epal hijau dengan 1 batang kayu manis ke dalam jag yang berisi air. Sejukkan dalam peti ais selama 1 jam. Anda boleh menggunakan bahan ini berulang kali sehingga 4 kali. Campuran bahan-bahan ini dapat membantu mengurangkan lemak, menurunkan paras kolestrol dan meningkatkan kadar metabolisme.