“Mak aih kalau tengok muka memang cun habis rasa macam nak rapat je. Tapi bila datang dekat, nak roboh lubang hidung. Apa taknya, bau badan dah macam bau longkang…”
Sakitkan hati bila dengar laki komen gini. Jadi orang pompuan kena segera bertindak, atasi bau badan jangan sampai suami sama tarafkan kita dengan bau longkang. Jom try tip ini, confirm badan akan wangi.

Punca Bau Badan

1. Biasanya bau yang kurang enak ini datang dari bahagian ketiak dan kaki. Ia berlaku disebabkan proses metabolisme bakteria iaitu corynebacteria. Dalam proses tersebut, bakteria akan memecahkan bahan-bahan organik yang terkandung di dalam kulit. Hasilnya, ada yang bertukar menjadi peluh dan terlekat pada baju atau kasut.
2.  Diet yang tidak sesuai juga menyumbang kepada permasalahan ini.
3. Bagi wanita pula, perubahan hormon turut dikatakan salah satu punca yang menyebabkan badan berpeluh dan berbau.
4. Selain itu, punca lain adalah sikap yang mengambil mudah soal kebersihan. Misalnya memakai baju kotor, tidak mandi dan pelbagai tabiat buruk lain.

Cara Atasi

1. Kerap Mandi
Biasanya masalah berat badan sering terjadi kepada golongan yang kuat berpeluh. Peluh ini apabila bercampur dengan bakteria akan mengeluarkan bau yang busuk. Bagi mengatasinya, anda amalkan mandi sekerap mungkin. Gunakan sabun antibakteria untuk membunuh kuman.
2. Jangan Gunakan Deodorant
Ramai yang menganggap penggunaan deodorant adalah penyelesaian untuk masalah bau badan. Sebenarnya ia tidak tepat. Pewangi hanya dapat menutup bau buat sementara sahaja. Lebih teruk, jika percampuran peluh dan pewangi yang terdapat dalam deodorant mengundang bau yang lebih busuk. Pilih set penjagaan tubuh yang bebas pewangi.
3. Jangan main belasah makan
Tahukah anda pemakanan sihat bukan sahaja mempengaruhi kesihatan malah bau badan. Jika anda gemar makanan segera, badan akan menghadam makanan dan mengeluarkan bau yang kurang enak. Elakkan makanan berminyak, makanan diproses dan yang mengandungi bahn kimia. Kandungan sebegini tidak baik untuk kesihatan dan mempunyai kesan sampingan lain.
4. Kurangkan Makanan Pedas
Makanan yang pedas dan berempah akan membuatkan tubuh mudah berpeluh. Ia juga mengeluarkan bau yang tidak enak. Lantaran, kurangkan makanan pedas sebagai usaha menghindar bau badan.
5. Cara Alami
Anda juga boleh mencuba pelbagai petua atau cara alami. Antaranya, titiskan air mawar ke dalam bekas mandi. Air mandian ini meninggalkan bau tubuh yang harum dan segar. Gosokkan ketiak dan kaki dengan pucuk jambu, ia membantu menghilangkan bau yang tidak sedap. Petua lain, amalkan minum segelas teh sage setiap hari dan ia akan mengurangkan aktiviti pengeluaran peluh yang berlebihan daripada semua bahagian badan.