Wednesday 10 September 2014

Pengedar Shaklee di Bintulu :Apa itu Kanser Paru-Paru



Kanser paru-paru merupakan penyakit yang terjadi pada tisu paru-paru.

Tahukah Anda bahawa
  • Penyebab utama kepada kematian kanser adalah KANSER PARU-PARU (kanser paru-paru telah menyumbang kepada 32% kematian pada lelaki & 25% kepada wanita)
  • 90% pesakit kanser paru-paru adalah perokok yang tegar atau bekas perokok
  • Merokok satu paket sehari meningkatkan risiko kanser paru 10 kali ganda.
  • Merokok dua paket sehari meningkatkan risiko kanser 25 kali ganda.
  • Dari 180 ribu orang yang menghidapi kanser paru-paru setiap tahun, 86% akan MENINGGAL dalam waktu 5 TAHUN .
Untuk memahami kanser paru-paru ini, penting bagi kita untuk memahami bagaimana struktur paru-paru manusia (normal) dan cara ia berfungsi.

Anatomi Paru Manusia

Paru-paru adalah organ yang berbentuk span yang terdapat di dada. Paru-paru kanan memiliki 3 lobus manakala paru-paru kiri memiliki 2 lobus, seperti yang tertera pada gambar di bawah ini.
Paru-paru kiri lebih kecil kerana jantung memerlukan ruang yang lebih pada sisi tubuh ini. Paru-paru membawa udara masuk dan keluar . Ia mengambil oksigen dan menyingkirkan gas karbon dioksida .

Lapisan di sekitar paru-paru disebut pleura. Ia membantu melindungi paru-paru dan membolehkan paru-paru untuk bergerak ketika bernafas. Tekak (trakea) akan membawa udara ke dalam paru-paru. Trakea yang terbahagi disebut bronkus, yang kemudian terbahagi lagi menjadi cabang lebih kecil yang disebut bronkiol(bronchioles). Pada cabang-cabang kecil inilah terdapat kantung udara kecil yang disebut alveoli.

Di bawah paru-paru pula , terdapat otot yang disebut diafragma yang memisahkan dada dari perut (abdomen). Bila anda bernafas, diafragma bergerak naik dan turun yang mana akan memaksa udara masuk dan keluar dari paru-paru.

Jenis Kanser Paru-Paru

Ada dua jenis utama kanser paru-paru, yang kedua-duanya berbeza dan memerlukan rawatan yang berbeza iaitu

- Non Small Cell Lung Cancer (NSCLC), terbahagi kepada

* Karsinoma squamosa: jenis ini adalah jenis kanser paru-paru yang umum. Kanser ini berkembang di dalam sel yang berada di saluran udara. Jenis kanser ini seringkali disebabkan oleh rokok.

* Adenokarsinoma: jenis ini berkembang dari sel-sel yang menghasilkan lendir (kahak) pada permukaan saluran udara (airways). Jenis kanser ini lebih umum

* Karsinoma sel besar: Bentuk sel kanser ini dibawah mikroskop sesuai namanya: sel bulat besar. Sering juga disebut undifferentiated carcinoma

- Small Cell Lung Cancer (SCLC).

Lebih dari 80% masalah kanser paru-paru merupakan jenis NSCLC.

Mesotheolima adalah sejenis kanser yang menyerang mesothelium, iaitu membran tipis yang melapisi dada (pleura) dan abdomen (peritoneum). Kadang-kadang ia terjadi kepada orang yang terdedah dengan asbestos.

Penyebab kepada Kanser Paru

Sebagaimana diketahui ASAP ROKOK adalah penyebab utama kanser paru-paru (tipe karsinoma) kerana mengandungi lebih dari 4,000 bahan kimia, dimana 50 darinya bersifat karsinogen dan beracun. Statistik membuktikan bahawa sekitar 90% pesakit kanser paru-paru adalah perokok yang tegar atau bekas perokok.

Faktor Risiko Kanser Paru-paru, meliputi:
  • Laki-laki
  • Usia lebih dari 40 tahun
  • Perokok
  • Hidup dalam kalangan perokok(perokok pasif)
Simptom Kanser Paru-paru

Seseorang itu termasuk dalam pesakit yang berisiko risiko tinggi (GRT) jika mempunyai keluhan nafas seperti batuk, sesak nafas, sakit dada. Maka, segeralah membuat pemeriksaan diri kepada doktor pakar paru-paru.

Tanda dan gejala kanser paru-paru mengambil masa bertahun-tahun untuk dapat dikesan dan kebiasaanya sakit yang dihadapi ialah :
  • Sesak nafas
  • Batuk yang tidak sembuh (lebih dari 2 minggu)
  • Batuk berdarah
  • Perubahan warna pada kahak dan jumlah kahak yang banyak
  • Perubahan suara (menjadi serak) atau suara kasar ketika bernafas
  • Lelah yang kronik dan penurunan berat badan secara mendadak
  • kebengkakan pada leher dan wajah
  • Sakit ketika menarik nafas dalam.
Bagaimana Kanser Paru-paru Dikesan

Kanser paru-paru kebanyakannya tidak menunjukkan gejala atau simptom sehingga mencapai tahap yang serius. Disebabkan itu, kebiasaannya kanser paru dikesan secara tidak sengaja ketika pesakit menjalankan ujian lain.

Satu kaedah X-ray yang baru disebut CT scan spiral akan menunjukkan adanya kanser paru-paru peringkat awal pada perokok dan bekas perokok. Orang yang merokok harus ingat bahawa cara yang terbaik untuk menghindari kematian akibat kanser paru-paru adalah BERHENTI merokok.

Bila doktor mengesan anda terkena kanser paru-paru, kebiasaannya doktor akan melakukan pemeriksaan fizikal dan mengambil contoh sputum (kahak) anda untuk diteliti dibawah mikroskop; beberapa jenis kanser paru-paru dapat dikesan melalui kahak.

Bilamana tidak ditemui sel-sel kanser pada analisa kahak, doktor mungkin menyarankan pesakit untuk melakukan ujian tambahan seperti:
  • X-ray atau CT scan thorax (dada).
  • Bronkoskopi, iaitu teropong paru-paru.
  • Biopsi jarum, iaitu pengambilan contoh tisu tumor paru-paru untuk diteliti jenis tumor oleh ahli patologi
  • Bone scan, iaitu pemeriksaan tulang bila doktor merasakan adanya penyebaran kanser ke bahagian tulang
  • Mediastinoskopi, iaitu pengambilan sampel tisu kelenjar untuk mengesan penyebaran kanser
  • Pemeriksaan darah yang berkaitan dengan tanda kanser paru-paru, seperti PTH (untuk membezakan kanser paru-paru dengan kanser lain contohnyanya kanser pleura), CEA (bila kadar diatas 50, menunjukkan kanser paru-paru berada di tahap 2), CYFRA21-1 protein yang menunjukkan kanser paru-paru)
Tahap Kanser Paru-paru

Tahap perkembangan kanser paru-paru dibezakan dengan dua tahap, iaitu perkembangan SCLC dan perkembangan NSCLC.

Tahap Perkembangan SCLC
  • Tahap yang terbatas, iaitu kanser yang hanya ditemui pada satu bahagian paru-paru sahaja dan pada tisu disekitarnya.
  • Tahap ekstensif, iaitu kanser yang ditemui pada tisu dada di luar paru-paru . Atau kanser ditemui pada organ-organ tubuh yang lain.
Tahap Perkembangan NSCLC
  • Peringkat tersembunyi adalah tahap sel kanser berada pada kahak (sputum) pesakit di dalam sampel air ketika proseuder dijalakan, tetapi ianya tidak dapat dilihat pada paru-paru.
  • Tahap 0 merupakan tahap sel-sel kanser pada lapisan paling dalam paru-paru dan tidak bersifat merebak.
  • Tahap I merupakan tahap kanser yang ditemui pada paru-paru dan belum merebak ke kelenjar dan sekitarnya.
  • Tahap II merupakan tahap kanser yang ditemui pada paru-paru dan sekitar kelenjar .
  • Tahap III merupakan tahap kanser yang telah merebak ke kawasan sekitarnya, seperti dada, diafragma, saluran darah besar atau kelenjar di sisi yang sama atau pun sisi berlawanan dari tumor tersebut.
  • Tahap IV merupakan tahap kanser yang ditemui lebih dari satu lobus pada paru-paru yang sama, atau di paru-paru yang berlainan. Sel-sel kanser juga telah merebak juga ke organ lain, contohnya ke otak, kelenjar adrenalin, hati, dan tulang.
Rawatan Kanser Paru-paru

Rawatan kanser paru-paru biasanya akan mengambil kira aspek seperti umur pesakit, tahap kanser, serta keadaan kesihatan umum pesakit. Berikut akan dijelaskan beberapa rawatan yang umum yang dilakukan oleh pesakit kanser paru-paru.

Pembedahan untuk Kanser Paru-paru

Pembedahan di dalam kanser paru-paru adalah tindakan membuang tisu tumor dan kelenjar sekitarnya. Tindakan ini kebiasaannya dilakukan untuk kanser yang masih belum merebak sehingga ke tisu lain di luar paru-paru. Pembedahan biasanya merupakan salah satu pilihan tindakan rawatan pada NSCLC dan terhad kepada satu bahagian paru-paru hingga tahap IIIA.

Beberapa jenis pembedahan yang mungkin digunakan untuk mengubati NSCLC, antara lain:

- Pneumonectomy: seluruh paru-paru (kiri atau kanan) dibuang pada rawatan ini
- Lobektomi: lobus paru-paru dibuang dalam rawatan ini
- Segmentectomy : bahagian dari satu lobus yang dibuang di dalam rawatan ini

Ilustrasi pembedahan paru-paru (ada 3 ilustrasi)

Kaedah pembedahan memiliki peratus kegagalan (death rate) sekitar 4,4% yang bergantung juga kepada fungsi paru-paru pesakit dan juga risiko lain.

Kadang-kadang pada masalah kanser paru-paru tahap kritikal dimana banyak cecair terkumpul pada rongga dada (pleural effusion) menyebabkan doktor perlu membuat satu lubang kecil pada dada untuk mengeluarkan cecair itu.

Kesan sampingan pembedahan yang mungkin timbul selepas pembedahan, antaranya ialah bronchitis kronik (terutama pada bekas perokok tegar).

Radioterapi untuk Kanser Paru-paru

Radiasi kadang-kadang digunakan sebagai rawatan utama kanser paru-paru. Mungkin juga digunakan untuk pesakit yang kurang sihat untuk menjalani pembedahan. Untuk pesakit kanser jenis lain, radiasi dilakukan untuk mengecilkan kansernya (dilakukan sebelum pembedahan).

Bagi masalah kanser tahap kritikal, radiasi juga dapat digunakan untuk mengurangkan simptom seperti sakit, pendarahan, dan kesukaran untuk menelan.

Terapi Fotodinamik (PDT) sering dilakukan untuk mengubati kanser paru-paru yang dapat dibuat pembedahan. Dan berpotensi untuk mengubati tumor yang tersembunyi dan tidak terlihat pada pemeriksaan X—ray dada.

Kesan sampingan radiasi, termasuk diantaranya masalah kulit, mual, muntah, dan terasa lelah. Radiasi pada dada dapat juga menyebabkan kerosakan paru-paru dan kesulitan bernafas atau menelan.

Kesan sampingan dari terapi radiasi pada (kanser paru-paru yang telah merebak sehingga ke) otak kebiasaannya akan menjadi serius setelah 1 atau 2 tahun rawatan, yang akan terjadinya hilang ingatan, sakit kepala, masalah pada otak, dan kurang keghairahan seksual.

Kemoterapi untuk Kanser Paru-paru

Pesakit SCLC terutamanya diubati dengan kemoterapi dan radiasi kerana pembedahan kebiasaannya tidak mempengaruhi terhadap kehidupan pesakit.

Kemoterapi primer (permulaan) kebiasaannya termasuk dalam masalah NSCLC yang sudah merebak.

Untuk pesakit NSCLC kebiasaannya diubati dengan cisplatin atau carboplatin yang dicampurkan dengan pengambilan gemcitabine, paclitaxel, docetaxel, etoposide, atau vinorelbine. Manakala bagi penderita SCLC akan digunakan ubat cisplatin dan etoposide ataupun dicampurkan pengunaan dengan carboplatin, gemcitabine, paclitaxel, vinorelbine, topotecan, dan irinotecan .

Target Terapi

Penggunaan target terapi biasanya dilakukan untuk rawatan kanser paru-paru pada tahap 3 dan 4 yang tidak memberi tindak balas keatas rawatan lain. Terdapat dua targeted therapy yang kebisaannya digunakan, iaitu.

- Erlotinib (Tarceva)

Sel-sel kanser dilitupi oleh protein yang disebut EGFR (Epidermal Growth Factor Receptor) yang membantu sel-sel kanser untuk membahagi. Tarceva bertindak dengan tidak membenarkan EGFR memberi arahan kepada sel-sel kanser untuk tumbuh.

Tarceva berfungsi dengan lebih baik kepada pesakit yang bukan dari perokok atau wanita yang berusia muda (sebelum monopause). Dan mudah untuk mengambil pil setiap hari.

- Bevacizumab (Avastin)

Bevacizumad merupakan antibodi yang dihasilkan untuk melawan protein yang membantu sel tumor membentuk saluran darah baru. Ubat ini mampu memanjangkan riwayat hidup pesakit NSCLC tahap kritikal dan kebiasaannya diberikan kepada pesakit sebagai ubat sampingan dengan kemoterapi dan dicampurkan dengan carboplatin & paclitaxel. Bevacizumab biasa diberikan melalui intravena infus dan memiliki kesan sampingan seperti pendarahan pada paru-paru.

Pencegahan Kanser Paru-paru

Cara terpenting untuk seseorang mengurangkan risiko terkena kanser paru-paru adalah berhenti merokok. Seseorang perokok yang telah berhenti selama 10 tahun lamanya bererti dia telah dapat menurunkan risiko 30 -50 peratus untuk terkena kanser paru-paru.

Usaha pencegahan kanser antara lain adalah dengan menjaga ketahanan tubuh melalui pola hidup yang sihat (bersukan, tidur cukup, hidup bebas stress serta pola pemakanan sihat), dan makan supplement secara teratur. Contohnya resveratrol di dalam Vivix (Vivix 10x ganda lebih kuat berbanding resveratrol sahaja) terbukti melalui ribuan penyelidikan mampu menghalang pembiakan sel kanser dan turut mampu mematikan sel kanser.

***jika anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_

UMMI ZUBARI
SID 892671


call/sms/whatsapp : 013-8342092

atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE…. 

1 comment:

  1. Slam...sy ada menjual herba warisan yang luar biasa berkesan mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser..herba warisan ini terlalu amat berkesan...akar kayu warisan...merawat dan membaik pulih...jangan sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi...

    sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat mungkin

    ReplyDelete