Tuesday 10 October 2017

PENGEDAR SHAKLEE BINTULU : Sakit Lutut? Mungkin Osteoarthritis

Assalamualaikum dan salam sejahtera... pasti kita biasa mendengar tentang masalah sakit lutut di kalangan ahli keluarga kita...ataupun mungkin kita sendiri pun sedang mengalaminya.. hari ni saya nak share tulis Dr Hassan tentang masalah ini dalam blog beliau..
 
 http://drhassanbasri.blogspot.my/2009/04/sakit-lutut-mungkin-osteoarthritis.html



Pernahkah atau anda sedang mengalami sakit lutut lebih-lebih lagi ketika berjalan? Mungkin Osteoarthritis adalah penyebabnya. Penyakit ini sering berlaku kepada orang yang gemuk, pernah mengalami kemalangan, atau orang yang lanjut usia. Biasanya sendi yang terlibat ialah sendi-sendi yang menyokong berat badan seperti sendi peha, lutut, dan tulang belakang.

Masalah utama yang berlaku pada Osteoarthritis ini ialah kehausan rawan pada pelapik sendi lutut. Pelapik sendi pada lutut berfungsi untuk mengurangkan geseran dan hentakan diantara tulang peha dan tulang fibula & tibia. Apabila rawan yang berada diantaranya menjadi haus, maka geseran akan berlaku diantara tulang-tulang tersbut dan akan menyebabkan kesakitan terutamanya apabila bergerak dan merangsang pertumbuhan tulang yang tidak normal seterusnya mengubah struktur anatomi lutut tersebut. Ini seterusnya akan mengehadkan pergerakan, bengkak, menjadikan tendon dan juga otot-otot yang menyokong sendi lutut itu lemah.
Antara faktor risiko untuk masalah ini ialah:
1) umur
2) obesiti
3) Kecederaan sendi
4) sejarah keluarga / keturunan
5) otot lemah

Untuk mengesahkan penyakit ini, biasanya doktor akan melakukan X-ray pada sendi terbabit.


















Rawatan
1) Pengurangan berat badan, senaman, rehat, sokongan pada sendi seperti menggunakan knee brace, bandage dsb.
2) Ubat - ubat makan, ubat sapu, suntikan untuk mengurangkan kesakitan dan keradangan.
3) Ubat-ubatan tradisional dan juga makanan kesihatan tambahan, urutan, akupunktur.
4) Pembedahan artroplasti, artroskopi ( peringkat teruk )


##############################################
 
Kalau di lihat dari cadangan rawatan... Dr Hassan pun sarankan pengambilan makanan kesihatan tambahan atau pun suppliment...
 
Untuk produk shaklee..
 
Bagaimana Set Sendi Shaklee Membantu Mencegah Osteoarthritis? 



1) Vivix
Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi.. Semakin tua, semakin kita rasa sakit sana sini, ingatan pun makin pudar. Vivix membantu mengembalikan keremajaan sendi...Vivix diperbuat daripada bahan botani semulajadi tiada bahan kimia bahaya..membantu memperbaiki kesihatan menyeluruh..

2) Omega guard
Omega Guard adalah omega3 yang melambatkan degradasi tulang rawan. ia boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi..jadi ia boleh membantu mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi... omega juga bertindak sebagai pelincir... ia membantu kita untuk bergerak dengan lebih bebas.


Kajian terkini menunjukkan pengambilan asid lemak omega 3 bersama glukosamina dapat meningkatkan kesihatan sendi daripada mengambil glukosamina sahaja.

Omega juga membantu melincirkan saluran darah dan peredaran darah yang lancar..
3) Ostematrik..
Kalsium adalah elemen yang penting untuk mengekalkan kesihatan tulang, otot dan ligamen...Pengambilan kalsium disertai magnesium yang mencukupi dapat mengurangkan gejala Osteoarthritis...

Selain menguatkan tulang..Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

4) Collagen Powder Shaklee
Kolagen diperlukan untuk memperbaiki dan menyelenggara tisu-tisu lembut di sekitar sendi...Sebab kalau tisu-tisu ini rosak, itulah yang buat sendi rasa bekeriuk.. berbunyi.. sengal dan sakit... Secara ringkasnya kolagen dapat :

1) Membantu menyokong pergerakan yang lebih lancar dan stabil.
2) Meningkatkan metabolisme dan memberikan tenaga.
3) Mengurangkan rasa sakit belakang dan kesakitan ketika bergerak.
4) Memberikan fleksibiliti kepada sistem sendi dan tulang..




***jika anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_


UMMI ZUBARI
SID 892671
013-8342092
 
atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE….

No comments:

Post a Comment