Wednesday 19 November 2014

Shaklee Bintulu : Kemiskinan Itu Haruskah Di warisi ? Part 1

KISAH DI LADANG 3, NIAH

Assalamualaikum dan selamat petang....hari ni saya nak share sesuatu 
dari lubuk hati saya....kisah hidup saya semasa kecil....

Erm...saya sebenarnya sangat rindu dengan kehidupan saya
semasa kanak-kanak..saya membesar di sebuah estet @ ladang 
kelapa sawit....kiranya saya ni anak estetlah...

kehidupan kami agak susah juga lah...tapi cukup kasih sayang...
bapak saya bekerja sebagai buruh kasar di ladang sawit... mula-mula dulu
mak pun ada juga bekerja di estet tapi sebab adik kecil tiada yang jaga so mak
berenti kerja... sesekali kami akan ikut bapak ke ladang tolong
kutip biji sawit....

Hari yang paling best adalah time 'gaji'... masa tu lauk kami
sekeluarga akan istimewa daripada biasa...masa tu merasalah makan ayam...

Saya ke sekolah jalan kaki...agak jauh lah juga....dalam 20-30 minit jalan 
kaki.... setiap hari....sesekali bapak akan hantar guna motosikal...
paling mencabar ketika hujan.... saya akan guna daun pisang
untuk elak dari terkena hujan....tak mampu beli payung...
masa tu kami memang hanya
beli apa yang betul-betul perlu sahaja...memang hidup dalam jimat-cermat..

Jarang-jarang saya bawa bekal atau duit ke sekolah... selalu
memang akan berlaparlah.... balik sekolah baru makan... lauk harian
kami selalunya makan telur ayam yang di goreng..letak tepung sedikit supaya
jadi banyak dan di
bahagi-bahagi oleh kami 4 beradik ketika itu....

Rutin harian saya....after makan tengah hari...saya akan kemas-kemas
rumah atau sapu halaman rumah.....sebelah petang kadang-kadang saya
akan ke ladang sawit yang berdekatan untuk kutip biji sawit yang
kami gunakan untuk memasak.... kadang-kadang saya pergi
ambil pucuk ubi atau paku pakis untuk di jadikan lauk malam....masa tu
saya masih sekolah rendah tau...tapi keadaan hidup kami buat
saya terpaksa matang sebelum usia... 

suatu hari keadaan ekonomi kami sangat merundum.... tak pasti
sebab apa sebab saya terlalu muda masa tu untuk faham...

to be continue.....

 

No comments:

Post a Comment