Monday 16 April 2018

5 Petua Mudah Turunkan Kolestrol Badan

Credit : Azeni Ahmad

Bab kolestrol tinggi dalam badan memang bahaya. Boleh menyebabkan serangan sakit jantung dan juga stroke.
Bahaya kan.
Daripada boleh dicegah kolestrol tinggi, diabaikan kesihatan sampaikan boleh menyebabkan stroke. Lebih teruk kalau kena stroke satu badan. Tak boleh bergerak hanya mampu terlantar sahaja.
Dan sememangnya kos lebih tinggi jika terkena serangan jantung ataupun stroke berbanding dengan kos mencegahnya.
Berapa?
Saya akan kongsikan seterusnya di bawah artikel ini.
Salah satu cara untuk turunkan kolestrol ataupun cegah kolestrol dengan amalkan makanan ini sebagai petua untuk masalah kolestrol.
5 petua turunkan kolestrol dalam badan

5 Petua Mudah Turunkan Kolestrol Badan.

1.Ambil tumbuhan yang tinggi dengan Phytosterols

Maksudnya disini adalah sterol tumbuhan. Ada kajian dilakukan sterol tumbuhan ini adalah sebatian yang bersifat untuk rendahkan kolestrol dalam badan kita.
Apa makanan yang tinggi Phytosterols?
Iaitu jenis kekacang ataupun minyak sayur-sayuran. Kekacang yang sihat tak bersalut dengan madu ataupun garam ya.
Seperti badan, hazelnut, walnut, kacang pistachio, kacang tanah yang ada kandungan asid lemak mono dan polyunsaturated yang jaga saluran darah kita.
Tapi pemilihan makanan kekacang perlu diambil dengan makanan harian lain yang sihat ye. Ataupun dijadikan kudapan/jajan yang sihat.
Ataupun buah tomato dan lobak merah (carrot) tinggi dengan sterol.
Petau kolestrol aiatu avokado

2. Buah Avokado

Buah avokado memang tinggi nutrien. Ada kajian dilakukan, pengambilan avakado setiap hari bagus untuk kesihatan hati dan juga meningkatkan tahap HDL (lemak baik) pada orang yang berlebihan berat badan atau gemuk.
Di Australia, avakado memang dijadikan rutin sarapan ataupun kudapan bersam dengan sandwich. Bukan semata-mata untuk diminum tetapi juga dimasak dalam makanan. Ala-ala western menu tapi sihat.
Cuma avakado tinggi kalori. Jangan terlalu banyak makan dalam sehari.

3. Minyak Zaitun

Boleh gunakan dalam 2 sudu besar (23 gram) minyak zaitun sehari untuk menggantikan lemak lain dalam diet makanan. Seperti untuk tumis sayur ataupun tambah dalam perapan dan juga sebagai dressing dalam salad.
Minyak zaitun juga tinggi kalori seperti buah avokado. So jangan melebihi pengambilan dalam sehari.

4. Oatmeal, oat bran dan makanan serat

Oatmeal ada serat larut dan bagus untuk rendahkan kolestrol dalam darah.
Ambil 5-10mg setiap hari bantu turunkan jumlah kolestrol dalam badan kita.
Tips pemilihan oat:
Biasa ramai orang tak konsisten makan oat disebabkan rasa yang muak kan. Pilih oatmeal yang bukan instant tau. Sebab instant oat akan mengembang bila direndam dalam air/susu/cecair.

5. Ikan Berlemak

Bukan semua ikan ada lemak omega 3 ye.
Sebab ikan yang ada lemak omega 3 ini bagus dapat mengurangkan tekanan darah dan risiko membekukan bekuan darah.
Bagi mereka yang ada kolestrol tinggi dan juga serangan jantung, lemak omega 3 sangat membantu dan bagus untuk mengurangkan serangan.
Antara ikan yang tinggi dengan lemak omega 3 mudah didapati adalah:
  • Ikan sardine
  • Ikan Salmon
  • Ikan kembung
  • Ikan tuna
Tapi cara penyediaanya kena lebih sihat la. Jangan dibuat masak lemak ataupun kari kan. Hihihi.
Bagusnya dipanggang ataupun direbus ataupun dibakar untuk bantu optimunkan khasiat yang sepatutnya kita perolehi.
5 petua makanan ini boleh dijadikan rutin dalam diet pemakanan harian terutamanya untuk mereka yang sudah ada bacaan kolestrol tinggi.
Dan memang wajib tukar gaya hidup yang lebih sihat untuk elakkan keadaan lebih teruk sampai ke masalah jantung ataupun serangan stroke kan.
Nak tahu tentang ubat kolestrol?
Biasanya doktor akan bagi ubat kolestrol daripada kumpula -satin. Saya detailkan disini tentang ubat kolestrol iaitu Jom Kenali Ubat Kolestrol Anda!
Selain makanan yang sihat dan gaya hidup yang sihat, pengambilan suplemen untuk bantu kolestrol turun pun secara selamat.

Suplemen untuk Turunkan Kolestrol Tinggi:


i.Vivix
Ada kandungan polifenol.
Bagusnya Vivix ini untuk elakkan plak yang terjadi di dinding saluran darah kita. Kolestrol akan menempel di dinding hingga sampai satu tahap menebal dan menghalang darah mengalir.
Itulah antara punca boleh kena serangan jantung ataupun serangan stroke kan.
Darah tak cantik mengalir automatiknya oksigen pun tak sampai ke otak dan jantung! Vivix ini memang bagus untuk cegah sekali pembentukan darah beku la.

ii.Phytocol
Dalam Phytocol ini adalah kandungan sterol dan stanol. Struktur kimia untuk sterol dan stanol adalah seakan sama dengan kolestrol. Bila di ambil bersama-sama, sterol dan stanol akan bersaing untuk penyerapan dalam usus.
So kolestrol yang kita makan tadi, akan tertinggal tanpa diserap dalam badan. Sebab itu fungsi Phytocol ini untuk halang kolestrol terus menyerap dalam badan kita.
Phytocol Shaklee ada 2,000mg sterol dan stanol tumbuhan. Kalau anda tak mampu nak makan jenis kekacang, lobak merah dan juga tomato setiap hari, so boleh telan Phytocol ini. Hihihi.
Phytocol Shaklee bebas gluten.

iii.Coq-Trol Plus
Bagi mereka yang memang ambil ubat kolestrol (nama kumpulan ubat diakhiri dengan –statin), digalakkan ambil Coq-Trol Plus ini.
Peranan Coq-Trol ini bantu pembentukan coenzyme Q10 yang juga dikenali sebagai CoQ10.
Sebab CoQ10 ini merupakan salah satu yang terlibat dalam penghasilan tenaga. Bila CoQ10 kurang, kita akan mudah letih, sakit-sakit otot, sakit kepala, pening, dan loya. Ini kesan sampingan yang biasa dialami oleh orang yang makan ubat kolestrol –statin.
Coq-trol akan bantu bagi tenaga dan lebih cergas.
Jangan berhenti ubat kolestrol –statin yang disarankan oleh doktor melainkan atas nasihat doktor itu sendiri.

iv.Omega Guard
Dalam Omega Guard ini ada kandungan omega 3 bagus untuk turunkan paras kolestrol jahat iaitu LDL yang menyebabkan pembekuan darah.
Simptom seperti kerap kebas anggota badan juga petanda untuk kolestrol tinggi yang menghalang peredaran disebabkan kolestrol menghalang.
So omega 3 ini sangat membantu untuk kuatkan dinding saluran darah juga.

Kos untuk pembelian 4 vitamin ini boleh membantu untuk menurunkan tahap kolestrol dalam badan kita lebih berbaloi. Tetapi kena seiring dengan diet makan dan juga gaya hidup sihat!
Berbanding kalau orang terdekat dengan kita ataupun ibubapa kita sendiri ada masalah ini. Memang akan melibatkan kos tinggi. Belum lagi masa dan tenaga lagi kan.
Sakit jantung sampai terpaksa buat pembedahan di IJN memang dalam puluhan ribu ringgit. Andai terkena serangan stroke lebih banyak lagi kan.

Dan 4 vitamin ini memang selamat diambil cuma perlukan guide yang betul untuk membantu.
Boleh tengok di sini untuk Vitamin Shaklee Kelulusan KKM.
Dan juga Jaminan Keberkesan Vitamin Shaklee.
Saya akan bantu untuk guide cara makan yang betul dan juga bantu untuk diet makan yang sihat. Untuk pesanan dan pembelian vitamin untuk kolestrol, boleh terus hubungi saya di:

 
Ummi Zubari : 

Call/SMS/Whatapps ; 013-8342092
(link whatapps: www.wasap.my/60138342092)



**jika anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_


UMMI ZUBARI
SID 892671
013-8342092
 
atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE….

No comments:

Post a Comment