Thursday 23 November 2017

PENGEDAR SHAKLEE BINTULU : 10 Gejala Awal Dan 4 Jenis Simptom Kencing Manis Mudah Diabaikan

credit : https://www.hk3.com.my/ms/gejala-kencing-manis/

 


Diabetes semakin meningkat dari tahun ke tahun dan ia lebih menakutkan apabila ia boleh dilihat di kalangan remaja atau dewasa. Kencing manis akan menyebabkan kerosakan pada saraf dan ia adalah punca utama kegagalan buah pinggang dan buta. Selain itu, ia boleh menyebabkan kerosakan saraf yang teruk dan boleh menyebabkan kematian.
Adakah anda berada dalam situasi ini?

7 Hari Pelan Pemakanan Diabetes

Adakah anda peka terhadap segala yang berlaku disekeliling anda?
Mari sama-sama kita mendalami masalah ini dengan memahami gejala kencing manis.

Apakah Gejala Kencing Manis?

Adakah anda bimbang bahawa anda dan orang-orang disekeliling anda mungkin mempunyai diabetes?
Penyakit kencing manis mempunyai simptom dan gejala tertentu. Jika anda tidak pasti tentang keadaan ini, anda perlu sentiasa menghubungi doktor atau perunding kesihatan anda untuk mendapat kepastian.

Gejala Umum Diabetes

  • loya, dahaga dan kelaparan
  • kerap membuang air kecil
  • penurunan berat badan
  • keletihan dan cepat marah
  • penglihatan kabur
  • luka lambat sembuh dan jangkitan kulit
  • kebas tangan atau kaki anda
  • nafas berbau
  • tompok kulit gelap di bahagian badan yang mempunyai lipatan
  • gatar-gatar kulit
  • masalah seks

Mengapa diabetes mewujudkan simptom dan gejala ini?

Dehidrasi

Gejala-gejala ini berlaku kerana glukosa kekal di dalam darah, dan tidak digunakan sebagai bahan api untuk tenaga. Badan cuba untuk mengurangkan tahap glukosa darah dengan curahan glukosa yang berlebihan daripada dalam badan sebagai air kencing. Apabila buah pinggang kehilangan gula melalui air kencing, sejumlah besar air juga hilang lalu menyebabkan dehidrasi.

Koma Diabetik

Apabila seseorang dengan diabetes jenis 2 menjadi teruk kering dan tidak dapat minum air yang secukupnya untuk menambah cecair yang terhilang. Perkara menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa seperti koma kencing manis.

Kerosakan Kepada Badan

Tahap gula yang tinggi dalam darah boleh merosakkan saraf dan saluran darah kecil pada mata, buah pinggang dan jantung. Perkara ini juga menyebabkan aterosklerosis (pengerasan) arteri besar yang boleh membangkit serangan jantung dan strok.

Saya mempunyai beberapa gejala diabetes. Apa perlu dilakukan sekarang?

Jika anda mempunyai simtom dan gejala diabetes, anda perlu berjumpa doktor. Ia tidak bermakna anda menghidap diabetes, tetapi untuk mendapatkan diagnosis awal, rawatan dan kawalan yang baik kerana ia adalah penting untuk kesihatan dan mengurangkan risiko komplikasi yang serius.

10 Tanda Awal Anda Mungkin Ada Diabetes

Kajian baru menunjukkan 25% daripada orang-orang dengan diabetes jenis 2 tidak tahu mereka mempunyai diabetes. Jika anda mengalami simptom awal atau gejala-gejala halus, jumpa doktor untuk kepastian.

1. Anda mengambil lebih waktu rehat

Apabila anda mempunyai gula dalam darah yang tinggi, badan akan mencairkan darah anda dan mengeluarkan glukosa yang lebih melalui air kencing. Ia menyebabkan anda kerap kencing pada waktu malam dan menjejaskan waktu tidur anda. Anda perlu ambil perhatian tentang keadaan ini.

2. Anda lebih dahaga daripada biasa

Kerap membuang air kecil akan membuat anda berasa kering. Simptom atau gejala yang biasa dilihat dengan pesakit adalah bahawa mereka sering mengambil minuman seperti jus, soda, atau coklat susu untuk menghilangkan dahaga mereka. Minuman ini tinggi gula dan kemudian akan menyebabkan aliran darah tersumbat dengan gula yang berlebihan.

3. Anda telah kehilangan berat badan  

Berat badan yang berlebihan merupakan faktor risiko untuk kencing manis, Namun begitu, kehilangan berat badan juga merupakan tanda-tanda anda mendapat diabetes atau penyakit kencing manis. Anda kehilangan kalori dalam air kencing dan anda tidak menyerap semua kalori daripada gula dalam darah anda. Apabila mereka yang mempunyai diabetes mula belajar untuk mengawal gula dalam darah mereka, mereka mungkin mengalami kehilangan berat badan tetapi ia bermakna tahap gula dalam darah anda adalah lebih seimbang.

4. Anda sering kelaparan

Ia bukanlah sesuatu yang luar biasa jika pesakit kencing manis atau diabetes tiba-tiba berasa sangat lapar. Apabila anda mempunyai gula darah yang tinggi, badan anda mempunyai masalah mengawal glukosa itu. Fungsi badan yang tidak seimbang menyebabkan keadaan ini dan anda perlu untuk mendapatkan kepastian segera dengan doktor anda.

5. Anda bosan sepanjang masa 

Sudah tentu berpunca dari keletihan yang dialami tetapi keletihan itu merupakan satu gejala penting untuk memberi perhatian kepada makanan yang anda makan untuk tenaga tidak dipecahkan dan digunakan oleh sel-sel dengan sepatutnya. Anda tidak mendapat bahan api yang diperlukan oleh badan anda dengan secukupnya. Anda akan menjadi letih dan berasa lembap.

6. Anda muram dan cepat marah

Gula darah yang tinggi boleh menyebabkan gejala-gejala kemurungan seperti ini. Anda berasa sangat letih, anda tidak mahu berbuat apa-apa dan hanya mahu tidur. Pesakit berfikir bahawa mereka perlu dirawat untuk penyakit kemurungan, tetapi kemudian mengalami penyakit kencing manis.

7. Penglihatan anda kelihatan kabur

Pada peringkat awal diabetes, kanta mata tidak dapat memberi tumpuan dengan baik kerana glukosa terbina dalam mata. Anda tidak akan buta dari diabetes. Pada kira-kira enam hingga lapan minggu selepas gula darah anda stabil, anda tidak akan mengalami masalah ini.

8. Luka  sembuh dengan lebih perlahan

Sistem imun dan proses yang membantu tubuh untuk sembuh tidak berfungsi dengan baik apabila tahap gula anda adalah tinggi.

9. Kebas tangan dan kaki

Tahap gula yang tinggi boleh menyebabkan komplikasi sebelum anda menyedari bahawa anda mempunyai diabetes. Salah satu daripadanya adalah kerosakan saraf ringan, yang boleh menyebabkan kebas di kaki dan tangan anda.

10. Jangkitan salur kencing dan jangkitan yis

Tahap gula yang lebih tinggi dalam air kencing dan faraj boleh menjadi tempat pembiakan bakteria dan ragi yang menyebabkan jangkitan ini. Jangkitan berulang amat merbahaya dan anda perlu mendapatkan rawatan segera.

4 Jenis Simptom Kencing Manis Senang Diabaikan

1) Gejala Diabetes Pada Wanita

Jika anda seorang wanita dengan diabetes, anda akan mengalami banyak gejala-gejala yang sama dengan seorang lelaki. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa tanda-tanda yang unik untuk wanita. Ini akan membantu anda mengenal pasti diabetes dan mencari rawatan awal. Gejala unik melibatkan wanita termasuk:
  • jangkitan yis faraj
  • jangkitan salur kencing
  • disfungsi seksual wanita
  • sindrom ovari polisistik

2) Simptom Kencing Manis Ketika Hamil

Kebanyakan wanita yang menghidap diabetes semasa mengandung tidak mempunyai gejala, walaupun sesetengah ibu hamil mungkin mengalami:
  • dahaga yang luar biasa
  • kerap membuang air kecil dalam jumlah yang besar (dibezakan daripada membuang air kecil juga kerap tetapi biasanya tanda awal kehamilan)
  • Keletihan (yang mungkin sukar untuk membezakan dari keletihan kehamilan normal)
  • Gula dalam air kencing (dikesan bila jumpa doktor)

3) Gejala Kencing Manis Pada Lelaki

Mati Pucuk

Mati pucuk adalah ketidakupayaan untuk mencapai atau mengekalkan ereksi. Ia mungkin juga tanda-tanda masalah kesihatan lain termasuk tekanan darah tinggi, tekanan, merokok, ubat-ubatan, penyakit buah pinggang, dan keadaan sistem peredaran darah atau saraf.
Menurut statistik, 20% hingga 75% daripada pesakit diabetes lelaki mempunyai masalah mati pucuk (disfungsi ereksi). Jika anda mengalami masalah ini, pertimbangkan diabetes sebagai punca yang mungkin.

Kerosakan Sistem Saraf Autonomi

Diabetes boleh merosakkan Sistem Saraf Autonomi (ANS – Autonomy Nervous System) dan membawa masalah seksual. ANS mengawal pelebaran atau pengecutan saluran darah anda. Jika saluran darah dan saraf pada zakar tercedera oleh paras gula darah yang terlalu tinggi, disfungsi ereksi boleh berlaku. Penyakit saluran darah memperlahankan aliran darah ke dalam zakar. Ini merupakan satu lagi penyebab biasa mati pucuk di kalangan lelaki yang menghidap diabetes.

Ejakulasi Pramatang

Ejakulasi pramatang mempengaruhi 15-30% lelaki melebihi 18 tahun. Manakala pesakit diabetes mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengidapi masalah disfungsi seksual ini. Sambungan antara ejakulasi pramatang dan kencing manis masih tidak difahami dengan jelas. Kejadian ejakulasi pramatang didapati berpadanan dengan tempoh diabetes dan keparahannya. Masalah ini lebih mungkin dilaporkan oleh pesakit yang telah menghidapi kencing manis lebih dari 10 tahun. Selain itu, mereka yang mempunyai kawalan glisemik yang lemah (HbA1c> 7%) adalah 10 kali lebih mungkin melaporkan ejakulasi pramatang berbanding pesakit dengan HbA1c <7%.

Ejakulasi Songsang

Lelaki yang menghidap diabetes juga boleh menghadapi ejakulasi songsang. Akibat air mani yang dilepaskan ke dalam pundi kencing. Gejala boleh termasuk kekurangan air mani yang dilepaskan semasa ejakulasi.

Masalah Pundi Kencing Dan Saluran Kencing

Isu-isu urologi boleh berlaku pada lelaki dengan diabetes disebabkan oleh kerosakan saraf. Tanda-tandanya termasuk pundi kencing terlalu aktif, buang air kecil tak terkawal, dan jangkitan saluran kencing.

Tips Penting

Bercakap terus-terang dengan doktor anda mengenai disfungsi ereksi dan komplikasi seksual atau masalah urologi lain adalah penting. Ujian darah yang mudah boleh membantu pengesahan diabetes. Menyiasat punca disfungsi ereksi anda juga boleh membantu anda mencari masalah kesihatan lain yang belum dikenal pasti.

4) Simtom Diabetes Pada Kanak-kanak

Penyakit diabetes jenis 1 juga dikenali kencing manis kering. Ini adalah sebab pankreas tidak berupaya untuk menghasilkan insulin yang secukupnya. Berbeza dengan diabetes jenis 2 (atau kencing manis basah), pengidap-pengidap kencing manis kering terutamanya kanak-kanak.
Dari masa ke masa, jumlah insulin badan berkurangan sehingga kering, tetapi proses ini mungkin boleh mengambil tahun. Apabila tidak ada insulin yang cukup dalam badan, paras glukosa darah akan meningkat dengan cepat, dan boleh menyebabkan gejala-gejala:
  • Kelemahan dan keletihan yang melampau
  • Rasa haus teramat sangat
  • Kerap buang air kecil
  • Sakit perut
  • Loya dan/atau muntah-muntah
  • Penglihatan kabur
  • Luka sukar menyembuh
  • Cepat marah atau perubahan emosi yang cepat
  • Perubahan (atau kehilangan) haid

Apa yang berlaku jika anda mengabaikan tanda-tanda diabetes?

Adalah sukar untuk mengesan tanda-tanda diabetes Jenis 1 kerana gejala ini  boleh berlaku dengan cepat. Jika ia tidak dirawat boleh membawa kepada masalah kesihatan yang serius, termasuk kencing manis ketoacidosis, yang boleh menyebabkan koma yang boleh membawa maut.
Diabetes jenis 2 boleh menjadi sukar untuk dikawal kerana ia membangun dengan lebih perlahan, terutamanya pada peringkat awal kerana lebih sukar untuk mengesan gejala-gejalanya. Tetapi diabetes atau kencing manis yang tidak dirawat memberi kesan kepada banyak organ-organ utama, termasuk jantung, saluran darah, saraf, mata dan buah pinggang. Diagnosis awal untuk mengawal tahap gula dalam darah anda boleh membantu mencegah komplikasi ini.

Penglihatan anda akan kabur

Lebih daripada 4 juta orang yang menghidap diabetes mempunyai beberapa tahap retinopati, atau kerosakan kepada tisu sensitif cahaya di belakang mata. Ini berlaku kerana paras glukosa yang tinggi merosakkan saluran darah halus mata itu.
Pada peringkat awal ianya tidak mempunyai gejala, tetapi semakin lama anda membiarkannya, penglihatan anda semakin kabur. Satu kajian yang melihat orang-orang dengan diabetes jenis 2 mendapati bahawa apabila tahap HbA1c (ukuran glukosa darah dari masa ke masa) meningkat sebanyak satu peratus, risiko masalah mata meningkat kira-kira satu pertiga. Dalam tempoh 20 tahun, kira-kira 80% daripada penghidap diabetes mempunyai retinopati, dan kira-kira 10,000 orang menjadi buta setiap tahun.

Kegagalan fungsi buah pinggang

Dari masa ke masa, glukosa darah yang tinggi menjadi pekat dan merosakkan salur darah yang  mempunyai struktur kecil dalam buah pinggang yang menapis darah anda. Ini menyebabkan protein yang bocor bercampur ke dalam air kencing dan ini adalah tanda kepada masalah buah pinggang anda .
Kira-kira separuh daripada mereka yang tidak mengambil langkah-langkah untuk mengawal diabetes mereka akan mengalami kerosakan buah pinggang dalam tempoh 10 tahun, dan 40% daripada mereka akan menjurus kepada kegagalan buah pinggang dan memerlukan dialisis atau pemindahan buah pinggang.

Kerosakan saraf

Kira-kira 7.5% daripada orang yang sudah mempunyai neuropati atau kerosakan saraf yang disebabkan oleh glukosa darah yang tinggi apabila mereka disahkan menghidap diabetes.  
Pada mulanya, anda mungkin tidak mempunyai gejala atau sekadar merasa kesemutan ringan atau kebas di tangan atau kaki anda. Walau bagaimanapun, neuropati boleh menyebabkan sakit, lemah, dan masalah penghadaman kerana ia menyerang saraf yang mengawal saluran pencernaan anda.

Kehilangan kaki

Kerosakan kepada saraf tunjang antara otak dan anggota bawah boleh menjadi bertambah buruk, bentuk otot dan bentuk perubahan kaki anda, menyebabkan bengkak, kaki rata, dan kecacatan lain. Satu langkah dalam pemakaian kasut anda boleh menyebabkan ulser kecil atau kebas bermakna anda mungkin tidak menyedarinya, manakala saluran darah yang rosak melambatkan penyembuhan.
Jangkitan yang berleluasa boleh merebak hingga ke tulang. Orang dengan diabetes menjalani  73,000 amputasi bawah anggota badan setiap tahun, dan kira-kira 60% daripada pesakit yang dipotong tangan atau kaki keseluruhan adalah orang yang menghidap diabetes.

Sakit jantung

Selain menaikkan tekanan darah dan kolesterol, glukosa darah yang tinggi boleh merosakkan urat, arteri, dan otot jantung anda. Sesiapa yang mempunyai diabetes mempunyai hampir dua kali ganda risiko serangan jantung dan risiko strok quadruples. Serangan jantung adalah pembunuh No. 1 bagi pesakit kencing manis.

Jangka hayat pendek

Semua masalah kesihatan boleh menjurus kepada komplikasi muktamad iaitu kematian yang lebih awal. Satu kajian baru-baru ini dalam JAMA mencadangkan wanita yang menghidap diabetes jenis 1 berpeluang untuk hidup 13 tahun lebih sedikit daripada orang tanpa penyakit itu. Diabetes secara rasmi disenaraikan sebagai punca ketujuh penyebab kematian yang utama tetapi didalalm sijil kematian kadang-kadang hanya menyebut komplikasi, dan bukannya penyakit itu sendiri, jadi jumlah sebenar mungkin lebih tinggi.

Kesimpulan

Jika anda mengalami lebih daripada 3 gejala kencing manis yang disebutkan, anda boleh cuba menguji bacaan gula dalam darah dengan glukometer untuk mengenalpasti adakah anda mengidapi prediabetes, diabetik atau diabetes kronik.
Apabila anda mengesan simtom secara awal, anda boleh mengelakkan komplikasi kencing manis seperti kerosakan saraf, buah pinggang, mata dan jantung.
Hubungi doktor jika anda:
  • Rasa sakit hingga ke perut
  • Lemah
  • Sangat haus
  • Kerap kencing
  • Sakit perut yang berlarutan
  • Bernafas lebih dalam dan lebih cepat daripada biasa
  • Mempunyai nafas berbau

  • ***jika anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_


    UMMI ZUBARI
    SID 892671
    013-8342092
     
    atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE….

No comments:

Post a Comment