Sunday 24 February 2013

Yang bulat tak dtg bergolek2... A.A.K..... M.O.J

 Lagi nak share dapat dari blog Mama Faiz

http://www.mamafaiz.com/search/label/Hidup%20Ku?updated-max=2011-12-09T08:00:00%2B08:00&max-results=20&start=13&by-date=false

Wednesday, November 16, 2011

Sehari dua ni saya takde sore.. jadi saya nak membebel kat sini...jadi entry ni agak panjang..Ahaks... Lately ada beberapa org yg emel ke saya., katanya... "I'm inspired with how cery started bisnes with Shaklee..bla bla bla bla bla... appreciate your guidance how to start.. bla bla bla bla..."

Saya sengih je.. saya pun mcm tak percaya.. ahaha..bila plak saya start buat bisnes..Ni buat sambil tak sedar.. bermula dari minat je.. haha ..mode separa sedar... The truth is selepas setahun buat part time, alhamdulillah,RMxx xxx masuk dlm bank, setiap bulan....Alhamdulillah.. hmm..takkanlah duit jatuh dari langit bulan2 kan kan.. tapi kene ingat... ni bukan sistem forex. bukan skim cepat kaya... yang bulat tak dtg bergolek2.. very very true indeed.. i work for it.. it pays.. but work smart maa...think n grow rich.. explore your mind..your strength..Terus terang saya ckp.. saya tak expect pun pada awalnya nak serius buat bisnes online ni. Dulu2 kan, 5thn dulu,time saya duduk di Miri, time tu facebook, blog2, internet2 ni tak brapa glamor.. time tu saya sekadar buat sharing bisnes saya hanya via word of mouth n emel kawan2 je.. Suami saya ada tanya dulu kenapa tak jual online (dia nampak dah kuasa2 internet ni)... .. time tu sy kat miri.. saya gelak je.. sy kata apelah dia ni merepek .. haha.. dan kemudian 2thn yg lepas.. bila kak N ajak buat bisnes online.. pun saya geleng2 je.. no no.. sy busy kerja.. lagipun saya tak nampak lagi apa pentingnya part time part time ni.. i enjoy doing my job.. my full time job.(konon lah kan enjoy.. walhal busy paksa rela.. ahha.. yelah kalau tak kerja,nak mkn apa dekk oiii...mak ni dahla byk nak belanja ni.. ahha.. mcm anak 10 je).....
tapi sampai satu masa.. bila anak makin besar, stress kerja.. bla bla... dgn fikirkan masa yg makin sedikit dispend bersama keluarga.. phewww.... . dan bila rasa mcm takde kepuasan dalam daily job (gaji ciput..seriuss...kecikla kalau nak dibandingkan dgn nafsu berbelanja ni.. hahaha... Keje dgn company oil n gas Pet, bukan lah tinggi sgt gaji dek oii.. tapi benefit bykla..hehe. and I learn a lot in term of knowledge, life experience, training.. thanksss yaa petronas.. i lap u.. haha)...sayonara.. kenangan terindah dlm hidup saya..
Dan yg sangat sangat buat saya rasa saya tak boleh tangguh2 lg nak mulakan keje part time ni, tak boleh dah lagi bg alasan tipu diri sendiri.... ni semua bermula bile rasa jeles tgk org yg dpt jadi surirumah.. serius.. mmg sy jeles...jeles gilerrrr..... tapi nak berhenti.. mana berani beb.. ada berani?..income tak cukup masyukk nak ghenti2 kerja ni.. jadi pendam je lah hajat tu...tapi jeles tu lah yg telah membakar semangat saya.. dan nak buktikan kat pasangan saya yang ada pintu lain utk kita gunakan utk capai impian kita..

Apabila dah datang semangat berkobar2 keinginan membara tu, maka saya pun mulakan buat part time.. Mula2 tu sy dok fikir ,apa lah yg sy nak kongsikan dgn org diluar sana.. Jadi sy mulakan dgn apa yg ada.. Apa yg sy ada? Pengalaman best apabila mkn shaklee. Yang tu yg sy ada dan kongsikan dgn ramai org diluar sana.. Dan yg lebih menjadikan hati saya terbuka dan yakin utk jadikan berniaga ni full time, apabila saya sendiri lihat kwn saya yg hanya berkerja dari rumah.. tapi mampu bantu keluarga.. tanpa susah2 keluar rumah. tanpa susah mencari org.. tanpa susah2 paksa2 org beli... slowly saya yakin.. apabila saya bergantung sepenuhya pada Allah.. rezeki itu pasti milik saya jika telah ketentuanNya... tetapi kene lah bersabar ..yg bulat tak dtg bergolek..

Kalau rezeki tu bergolek2 dtg ke kaki.. lama dah saya duduk je..hahah.. cuma yg jadi masalahnya bila ramai sangat org kita ni mudah terpedaya dgn skim cepat kaya.. saya ni pun sebenarnya mudah terpengaruh... ni bukan kali pertama saya buat part time bisnes ... dulu kat miri,bersama2 Aula. kami ligat buat Omega trend.. tetapi last2 pancit.. sbb ia hanya bersandarkan pada 'HEAD HUNTING' ... sampai kwn2 tgk kami pun rasa nak lari.. kami pun segan.. tu namanya zaman buta kami.. ahahha.. Alhamdulillah.. tak buta selama2nya kan.. Alhamdulillah Allah tunjukan saya jln yg benar... Dan slowly sy jadikan online sebagai medium utk sy buat part time... yg tukang gelak, tukang komen.. biasalah ramai.. tapi... ada aku kisah?..(A.A.K)...hahah.. kenapa saya kuat ? sbb mak okay je (M.O.J) ..haha... M.O.J (mak okay je)..
Dan yg paling best.. akhirnya hajat utk saya bekerja sepenuh masa dari rumah tercapai..tak perlu susah fikir tentang mkn gaji..saya resign apabila part time income stabil melebihi gaji mkn gaji... sekarang ni sy lah BOS.. haha. Bukan tu sahaja, la ni ramai je yg emel saya tanya saya bagaimana nak berjaya.. Hmm, bagi saya.. selagi anda belum jatuh cinta dgn produk ini, sebaiknya anda undur diri...kerana dlm bisnes ni.. ia perlukan minat.. rajin.. kesabaran.. passionate..keazaman..fokus.. have faith in Allah and yourself.. bergantung sepenuhnya dgn Allah.. Jika anda yakin bahawa Allah takkan menghampakan hamba2Nya yg bersabar, yg berusaha... InsyaAllah.. buatlah apa2 bisnes part time pun (yg halal naa), anda akan dapat apa yg anda nak..
Yg pasti Alhamdulillah.. saya suka dgn apa yg saya buat sekarang..Resipi rahsia utk berjaya dlm apa juat bisnes yg anda buat. semuanya sama sahaja... tiada jalan singkat utk berjaya... sbb tu org2 dulu cipta pepatah ni. kalau tak dipecahkan ruyung ,mana nak dpt sagunya, bersusah2 dahulu bersenang2 kemudian..... Jadi kwn2... jgn sekali2 mulakan bisnes dgn berhutang puluh2 ribu (unless anda nak bukak umah kedai, buat projek besar2an, yg tu sume kena ada paper work, bisnes plan..then bolehla apply bisnes loan kat Bank). Berhutang ni menambah tekanan jiwa..maksud saya sampai buat pinjaman semata2 nak untung ratus2 seawal bulan pertama buat bisnes....takde bisnes yg awal2 bulan pertama akan untung...Anda ingat tak ada satu subjek dalam Add Maths dulu.. yg graf linear2 tu.. yg kita boleh predict dlm berapa bulan kita akan dpt balik modal tu.. tak ingat plak nama subjek tu.. pergh.. mmg suke subjek tu... ... Kalau bulan pertama terus untung ribu2.. sah sah ada hidden agenda...so beware.. the rules of thumb in starting the part time bisnes.. mulakan dgn apa yang ada.. itu jer... :-).. Jadi renung2kan.. apa yang anda ada?.Allah kurniakan manusia sesuatu yg takde pada makhluk lain..iaitu akal fikiran. its priceless. jadi gunakan akal fikiran anda utk explore kekuatan anda.. (skill,hobi, explore your strength, your passion,etc... tak semestinya buat shaklee naaa.. anak2 didik dibwh saya yg berjaya dgn Shaklee sbb mereka minat dan jatuh cinta dgn Shaklee..jgn sama kan diri anda dgn mereka.. tapi kalau anda pun dah jatuh cinta dgn Shaklee.. u may follow me.. hehe)...

Apa lagi ya.. oh yaa.., anda kene banyakkan baca buku org yg dah berjaya buat bisnes.. buku motivasi sahaja tak cukup, buku motivasi tu adalah utk recharged our soul dan membuka minda, tapi bila kita baca buku kisah2 org yg dah berjaya atau rapatkan diri dgn org yg dah berjaya.. kita akan korek2 dan belajar segala ilmu dari mereka...Jika anda tanya jutawan online tu ..mereka pun ckp,bykkan membaca kisah2 org yg dah berjaya.. ikut step2 mereka..Zaman sekarang ni kene work smart...kene bijak duplicate... zaman IT.. kene bergerak pantas.. pantas pun bukan pantas yg menonong... tak tahu apa2... tu sama lah gak kes bwk kereta tak pakai talipinggang semua lampu merah diredahnya... tak berhenti di R& R utk muhasabah...
Saya mulakan semuanya dari minat dan hobi dan dari part time sahaja.. awal2 pun dapat puluh2 ringgit je.. Umpama awal2 hanya ada gerai tepi jalan,..awal2 sebelah mata pun org tak pandang.. tapi akhirnya ada bangunan ala2 twin tower tu.. waaa. I likee...time tu semua pandang tak berkelip.. . dan sama gak mcm tanam pokok... bila awal2 tumbuh kecil. org tak pandang.. tapi bila dah merimbun dah berbuah.. semua org dtg tgk"Waaaaa ..Impressed"..semua nak ada pokok yg rendang berbuah mcm tu gak.. InsyaAllah tak mustahil.. jadi mulakan dari sekarang lah ..pergi beli 'anak pokok, semai,letak baja siram air'.... Ready?..
Jadi, jika anda benar2 berminat..benar2 ingin mulakan hobi dan apa jua yg anda minat sebagai part time... boleh contact saya.. boleh join kelas saya...Kelas amatur.. kelas bagaimana menjana pendapatan 3-4-5angka bermula dari part time... . wahhh.. mcm kelas memasak.... ahaha..ala2 akademi fantasia gitu.. haha..sebenarnya, walaupun sy dah ada title Master in Shaklee.. its not the end ya.. saya masih dlm mode belajar.. Ilmu Allah itu luas,lebih luas dari buih dilautan.. its just beginning . ia hanya permulaan utk saya capai impian2 saya yang lain... Selagi ada hayat dikandung badan.. InsyaAllah.. will continue to keep on sharing.. utk kesejahteraan ummah...
Sekian terima kasih utk hari ini....

No comments:

Post a Comment