Sunday 19 August 2018

PENGEDAR SHAKLEE BINTULU :9 Sebab Kenapa Supplement Penting

Assalamualaikum dan petang....saya nak share satu entry dari penulis blog Lyna Noh tentang 9 sebab kenapa suppliment penting dalam kehidupan kita...saya nak pembaca blog saya mendapat manfaat penulisan beliau. Betul ke suupliment tak penting ??
#################################################################
 
Kita perlu makanan makan seimbang, minum air yang cukup dan bersenam. Ini adalah keperluan. Makan buah oren dan minum air masak itu adalah wajib. Oren dan air masak bukan supplement ya. Supplement ni benda yang kita tambah, bukan benda utama.
Jadi, kenapa kita mesti ambil supplement walaupun dah amalkan pemakanan sihat?
 
1. Kita banyak ambil makanan rapu walaupun bukan junk food. Rapu kat sini bermakna nutrien dan kurang dan tak sama macam zaman toknenek kita dulu. Amik contoh susu lembu… lembu2 yang diternak utk mass market (especially overseas) ni dicucuk dgn macam2 vaksin la antibiotik semua (macam orang jugak) so that diorang tak kena penyakit. rugi ooo kalau lembu2 kena penyakit… dahla nak membelanya dah banyak belanja, sakit pulak… nak lupuskan pun kena belanja juga… so dr hasil cucuk2 ni.. macam2 lah rBGH la ape la dalam susu tu…. so kalau nak minum susu, elakkan minum susu import. kalau u kena pengusaha lembu tenusu & u tau dia takde cucuk2, tanam secara organik, u beli susu dari dia je. masih dalam topik susu…. hasil dari lembu ni bukan susu je tau… keju, sosej dan sebagainya… lagilah kita ni bukannya tau pun keju tu macamana jenis-jenisnya, rasa aslinya… kalau ada orang jual keju kita beli je… apa benda letak dalam tu pun kita tatau kan?
 
2. Tanah pertanian hilang zat. Ni bukan saja2 kata… mmg dah lama orang buat study ke atas tanah pertanian.Paling awal saya pernah baca report tahun 1982 (dah hilang tak jumpa dah aduhhh). bayangkan 36 tahun yg lalu pun hasil tanaman dah hilang dalam 20% nutrien… harini macamana agaknya?
 
3. Air pun kurang mineral. Orang dulu2 minum air ambil dari perigi, dari mata air, dari uyun…. tapi harini kita minum air dari mana? Dari paip… air paip dari mana? dari pusat memproses air… air tu asal dr mana? heheh… saya pelajar civil engineering, water treatment adalah salah tu benda yg saya belajar…melawat ke tempat proses air paip kita tu… apa yg boleh saya cakap, kalau u tahu macamana air kita diproses, u rasa geli nak minum air paip.
 
4. Low calorie diet = low nutrients. Sekarang ni kan banyak jenis cara nak kontrol makan,… salah satunnya calorie count… tapi sebenarnya bila kita berkira dgn kalori, kita sebenarnya berkira dgn nutrient. Sebab tu Dr Sonhee cakap (she was a dietitian), kalau u betul2 nak makan makanan ikut saranan RDA, u akan terlebih kalori. tapi kalau u limitkan kalori, nutrien pulak tak cukup. hadoi.
 
5. Makanan yg tak organik lagi sikit nutrientnya. Saya ada baca atikel yang kata takde beza pun organik ke tak organik, sama je (saya rasa atikel tu nak protect farmers mass market & taknak bagi kita takut nak makan makanan biase, hehehe) tp study membuktikan makanan yg bukan organik lebih rendah nilai nutrisi tapi tinggi gula… mind u asal usul pertanian adalah secara organik ye.
 
6. Grain-fed, hasil ternak yg makan dedak (bijirin) insted of rumput… haiwan yg grain fed ni dia akan malnourished.. so bayangkan la apa jadi kat daging2 dia.. walaupun grain fed ni lebih sedap dan lebih lembut…
 
7. Pendedahan terhadap toksin. Tak payah pegi jauh. udara dalam rumah kita yang kita sedut hari2 ni ingat bersih sgt ke? bersih cuma takde habuk dan asap kereta je. tp ada macam2 chemical yang kita dan keluarga kita sedut hari2. daripada perabot, sampailah kepada peralatan di dapur dan alatan mencuci.
 
8. Penyerapan nutrien makin berkurang bila kita makin tua. Kalau budak-budak perlukan nutrien yang cukup untuk mereka membesar, orang tua pula sebab badan mereka dah kurang efisyen untuk serap zat makanan.
 
9. Bersenam menyebabkan tubuh kita perlukan lebih nutrien. Walaupun orang kata ‘bersenam adalah ubat terbaik’ tapi bila kita bersenam, kita gunakan tenaga simpanan kita. Oleh itu kita perlukan tenaga tambahan untuk recovery.
 
Idea bahawa kita boleh dapatkan cukup nutrien daripada makanan memang sangat ideal secara teori. Tapi secara praktikalnya, amat sukar untuk dilaksanakan. Kita boleh makan 2 mangkuk bayam setiap hari untuk keperluan vitamins A, C and E, asid folik dan kalsium harian, tapi realitinya, semangkuk pun kita kongsi satu keluarga.
Oleh itu, makanlah bayam, campur dengan carrot, cendawan, masak dalam sup chicken bone broth buatan sendiri, dan lengkapkannya dengan sebiji VitaLea!

######################################################################
Menarikkan ?

**jika anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_


UMMI ZUBARI
SID 892671
013-8342092
 
atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE….


No comments:

Post a Comment