Thursday 18 January 2018

PENGEDAR SHAKLEE BINTULU : 9 Sebab Mengapa Tangan, Jari Dan Kaki Terasa Kebas Dan Cara Mengatasinya


credit ; http://qasehfirdaus.com/2016/06/9-sebab-mengapa-tangan-jari-dan-kaki-terasa-kebas-dan-cara-mengatasinya.html

Ramai daripada kita tentunya selalu mengalami rasa kebas di bahagian jari, tangan dan kaki bukan? Kadang setelah lama duduk bersila, masa akan berdiri kaki kita tak boleh digerakkan dan rasa kebas. Begitu juga ketika tertidur tak sengaja anda mengiring ke kanan dan meletakkan tangan dibawah pipi setelah bangun tangan itu akan terasa kebas. Masalah kebas ini boleh terjadi dimana-mana bahagian badan kita. Namun selalu berlaku di bahagian tangan, jari dan kaki. Kebas adalah keadaan dimana seseorang mengalami rasa (sensation). Keadaan ini kebiasaaannya disebabkan oleh irritasi saraf atau periperi terhimpit. Seperti penyakit lainnya, kebas ini menimbulkan ketidakselesaan kepada mereka yang aktif dan bekerja setiap hari.
kebas kebas tangan

Penyebab Kebas

Rasa kebas ini terjadi kerana terdapat gangguan atau kerusakan pada saraf yang terlibat. Diantaranya penyebabnya iaitu:
  • Masalah urat saraf, Kecedaraan pada saraf akibat kemalangan ataupun terjatuh
  • Jangkitan pada saraf periferi seperti kayap
  • Carpel tunnel syndrome (saraf median tertekan dikawasan pergelangan tangan), ini terjadi ketika saraf median (men-sarafi ibu jari, telunjuk, dan jari tengah) terjepit pada terowong dipergelangan tangan sehingga menjadi kebas
  • Kerosakan saraf akibat bahan bertoksik seperti budaya merokok dan meminum minuman beralkohol dengan masa yang telah lama
  • Kencing manis dengan gula darah tinggi yang tak terkontrol lama kelamaan akan menyebabkan kerusakan pada saraf perifer dan akan merasakan rasa kebas dan tangan terasa dingin.
  • Adanya gangguan penyakit hati, ginjal, adanya kerusakan pembuluh darah, keradangan, tumor, ketidakseimbamgan hormon, dan kanser.
  • Gaya hidup yang tak sihat dengan mengambil makanan yang tak seimbang dan jarang bersenam
  • Tubuh kekurangan vitamin. Vitamin e, b1, b6 dan b 12 dan niasin sangat penting untuk fungsi saraf yang sihat. Kekurangan b12 contohnya akan menyebabkan anemia pernisiosa. Merupakan penyebab penting dari neuropati perifer. Namun, terlalu banyak b6 juga akan menyebabkan kebas ditangan dan kaki.
  • Kekurangan darah, berat badan berlebihan, wanita menopouse, dan sesiapa sahaja yang kekurangan kasium.

Rawatan Kebas

Gangguan saraf seperti kebas ini dapat sembuh dengan sendirinya dan juga boleh bertambah lebih teruk jika tak dirawat dan akan menyebabkan anda akan rasa tak nyaman dan bahkan boleh menyebabkan anda rasa lemah dan sakit. Untuk mengetahui penyebab jari, tangan dan kaki anda kebas, disarankan anda untuk membuat pemeriksaan terlebih dahulu dan berjumpa dengan doktor untuk mengetahui lebih lanjut tentang kondisi kesihatan anda.

Disamping itu, anda boleh juga mengambil makanan tambahan sebagai rawatan alternatif. Diantara vitamin yang boleh anda ambil untuk atasi masalah kebas jari, tangan dan kaki antaranya iaitu;

  • Ostematrix
Kekurangan kalsium merupakan salah satu sebab terjadinya gejala kebas jari, tangan dan kaki. Ostematrix mengandungi kalsium dan magnesuim . Ostematrix mengandungi kalsium, megnesium, fosforus, zinc, vitamin D, kuprum, manganes dan boron. Nutrien nutrien ini perlu diambil bersama sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetangah mineral. Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan dan sakit sendi. Dan juga mengimbangi tekanan darah.
  • B complex
Kekurangan vitamin B12 antara juga penyebab terjadinya kebas. B complex merupakan vitamin lengkap yang terdiri dari B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin. B complex juga membantu mengawal tekanan dan mencegah anemia. Dan mengurangkan rasa lelah dan keletihan.
  • Omega guard
Omega guard membantu memelihara fungsi fungsi sendi (arthritis). Paras asid lemak omega 3 larut dalam tisu rawan. Oleh itu ia dapat mencegah arthritis, memelihara fungsi sendi dan gout dengan efektif. Kajian telah membuktikan bahawa EPA dan DHA mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental termasuk kemurungan dan juga kesihatan kardiovascular. Ianya juga membantu mengekalkan tekanan darah normal, memelihara kesihatan otak dan penglihatan serta fungsi fungsi sendi.
set kebas jari, tangan dan kaki
Jangan biarkan rasa kebas pada jari, tangan dan kaki anda menjadi penghalang anda beraktifitas sehari-hari. Rawatan yang berterusan akan membantu anda untuk bebas dan terhindar dari gajala kebas ini berulang. Dapatkan set makanan tambahan atau vitamin diatas untuk membantu anda mengatasi masalah kebas ini. Anda boleh mendapatkan set vitamin ini disini. Begitu mudah dan sangat menjimatkan masa anda. Berikut ini kami sajikan sebuah video untuk anda. Video ini memaparkan seorang wanita yang mengalami kebas tangan sampai tak boleh melipat kain dan melakukan aktifiti seharian, dan menemukan penawar kebas yang membantunya tampil sihat semula.

**jika anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_


UMMI ZUBARI
SID 892671
013-8342092
 
atau, jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini, saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE….


No comments:

Post a Comment