Ni ada lah sharing dari mentor kami..
Beza Pengguna Shaklee Dengan Pengguna Produk Lain
Sepanjang
bertahun-tahun kami berurus niaga dengan pelanggan-pelanggan yang
menggunakan produk Shaklee ni, ada sesuatu yang special tentang mereka.
Padahal, mereka tiada apa-apa insentif setakat menggunakannya untuk
keperluan peribadi. Bukan berniaga Shaklee pun.
Apa yang hebatnya tentang pengguna-pengguna Shaklee?
Tahu Bezakan Fitnah Dengan Fakta
Sejak hari pertama kami mula serius dengan business Shaklee ni lagi;
6-7 tahun lepas, Shaklee dah dikutuk, dihina & difitnah dengan
macam-macam tohmahan liar dan tidak berasas. Antara yang paling popular,
consultant susu ibu beramai-ramai mengeluarkan fatwa “susu ibu adalah
semulajadi, jadi tak perlu sebarang pemakanan tambahan”.
Padahal semua orang pun memerlukan vitamin & nutrisi yang cukup.
Susah juga nak berdebat logik dengan consultant terlebih tauliah ni
kadang. Lagi-lagi bila kita ni yang namanya pengedar, jawab lah apa pun
pasti dituduh “dia ni nak jual je”. Siap kena sound direct lagi “jangan
mata duitan”. Padahal kami nak tolong ibu-ibu yang nak menyusu saja.
Jawab pun dah dengan fakta.
Contohnya bila
kami dah jawab semua salah faham Dr Nadrah 5 tahun lepas tentang
keperluan vitamin dalam menyusu dengan segala bukti saintifik. Macam masih belum ada respon pun daripada doktor tersebut.
Dalam pada tu pun, sales kami masyuk je.
Dengan kata lain, ibu-ibu guna je Shaklee.
Dengan kata lain, ibu-ibu guna je Shaklee.
Keadaan jadi makin runsing apabila consultant yang punya lah banned produk Shaklee ni pun sebenarnya jual macam-macam milk booster. Pengguna mula tertanya-tanya “cakap tak perlu sebarang pemakanan tambahan, tapi sendiri jual macam-macam milk booster?“. Follower yang bijak mula memberanikan diri menggunakan Shaklee. Siap ada yang pesan “jangan beritahu orang lain”.
Takut kena pulau gamaknya.
Alhamdulillah, mereka berjaya menyusukan anak masing-masing.
Buktinya, lihat sahaja pengedar Shaklee sekarang. Majoriti bermula
dengan vitamin untuk ibu menyusu suatu ketika dahulu. Dah sampai anak
ke-5 pun masih setia menggunakannya untuk tambah susu badan. Kadang tu
tak dapat nak bendung air mata dek terharu dengan feedback positif
mereka.
Syukur sangat-sangat.
Semuanya sebab, pengguna Shaklee mampu membezakan fitnah dengan fakta.
Tak Percaya Testimoni Membuta Tuli
Perasan tak? Sekarang ni makin banyak produk-produk kecantikan &
kesihatan yang yang muncul secara tiba-tiba. “Pil Kurus Nona Noli” lah,
“Night Cream John Snow” lah atau “Maajun Pak Shah Rukh”. Ya, semua ini
bukan nama sebenar.
Tapi tahukah anda yang produk-produk ni semua dihasilkan daripada kilang yang sama, tukar packaging luaran saja? Dan tahukah anda yang Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dah beberapa kali haramkan produk-produk sebegini sebab ianya terbukti mengandungi racun?
Dan sebab dah beracun tapi masih ingin melariskan jualan, pemilik
produk tersebut bermati-matian membuktikan keberkesanan produk mereka
dengan testimoni buta.
Lebih dasyat, mereka sanggup menipu testimoni; menggunakan testimoni produk lain tetapi claim milik produk mereka.
Dan mereka tak anggap ianya satu kesalahan pun. Sebab kata mereka “itu
strategi marketing”. Tok guru marketing mana lah yang bagi ajaran sesat
sebegini. Siap letak nama produk Shaklee sebagai bahan utama produk!
Malangnya, banyak saudara mara kita yang guna.
Akibatnya, muka elok-elok cuma ada seketul dua jerawat jadi habis
menggelupas selepas menggunakan produk tersebut. Siap ada yang berjaya
putihkan kulit sampai pucat (putih sebab produk tu hentikan darah ke
muka) tapi lepas-lepas tu badan rasa lemah gemalai sampai pengsan.
Yang claim konon mampu mengubati kencing manis lebih dahsyat.
Elok-elok Doktor cakap masih boleh bertahan tiba-tiba terus kena potong
kaki sebab paras gula dalam darah meningkat akibat menggunakan
produk-produk tersebut.
Tapi pengguna Shaklee lain.
Paling tidak pun buktikan dulu yang ianya dihasilkan oleh saintis
yang berkelulusan. Bila dah terbukti, tengok pula pada kajian saintifik
yang mereka hasilkan. Benar-benar boleh pakai atau sendiri saja yang
cakap bagus.
Lepas tu, baru rujuk pada testimoni yang ada untuk lihat sejauh mana
keberkesanannya. Mereka cukup bijak untuk tidak membeli atas dasar
testimoni semata. Testimoni tersebut mestilah bersandarkan oleh logik
saintifik.
Begitulah bijaknya pengguna Shaklee.
Bukan Sekadar Kesian nak Tolong Kawan
Tak cukup dengan menipu testimoni, produk-produk beracun tersebut di
kaburi pula dengan label “bumiputera”, “orang kampung” atau “makanan
sunnah”. Ya, ia memang sengaja dilabel sebegitu bagi meraih simpati para
pembeli. Lagi-lagi orang Malaysia memang terkenal dengan baik budi
& suci murni. Mereka yang naif adalah sasaran utama mereka.
Tidak terhenti di situ. Mereka melatih para pengedarnya untuk
membenci produk lain, terutama yang datang daripada US. Maka bermula lah
laungan boikot produk Yahudi & Amerika. Harapan mereka, orang cukup benci dengan sesuatu produk lain sampai terpaksa menggunakan produk mereka.
Kalau produk mereka terbukti bagus, tak perlu memburuk-burukan produk
lain pun orang datang membeli, kan? Hanya perlu buktikan yang produk
mereka benar-benar berkesan secara saintifik; bukan omong-omong kosong,
pengguna pasti yakin.
Tapi kalau produk tersebut memang dah tak bagus, mereka terpaksalah guna apa saja “teknik marketing”
walaupun ianya salah & tidak beretika. Janji duit masuk.
Lebih-lebih lagi jika salah seorang pengedar produk sebegini adalah
daripada saudara mara kita. Dia punya pushy tanpa bukti dan paksa suruh
kita beli memang lain macam.
Di sinilah bijaknya pengguna Shaklee.
Mereka takkan pernah membeli apa-apa produk hanya sebab kawan atau
saudara mereka yang jual. Mereka hanya akan membeli sesuatu yang mereka
sendiri yakin akan keberkesanannya. Dan Shaklee, memang dijamin 100%
berkesan.
Tidak Dibodohkan Dengan Tipu Daya Penjual
Selalu sangat kita nampak orang yang jual produk kecantikan ni mengenengahkan cara hidup mewah. Kisah “dulu saya bawa kancil sekarang dah pakai Waja”
lebih popular daripada cerita tentang keberkesanan produk itu sendiri.
Sampai kita jadi keliru “kenapa nak jual produk sampai acah-acah tunjuk
Ferrari?”.
Ya, acah-acah tu sebab bukan kereta mereka pun sebenarnya.
Paling-paling pun Ferrari pinjam. Tak pun Ferrari sewa. Nah, belum lagi
cerita pasal nak jual produk kecantikan tapi sokmo tunjuk duit
berkepuk-kepuk. Keliru sangat kan? Produk yang dijual tu hampas sangat
kah sampai perlu diyakinkan dengan kemewahan hidup?
So geli.
Dan ya. Memang ramai rakyat Malaysia yang terjerat dalam perangkap
mereka ni. Walaupun sewajarnya kalau beli produk kecantikan tak perlu
tahu pun sama ada tauke dia pakai kereta Ferrari atau Lamborgini; yang
penting produk tu berkesan.
Tapi mangsa-mangsa keadaan ni memang ada yang begitu. Beli
macam-macam produk kecantikan walaupun terbukti beracun sebab suka
tengok tauke dia bawa kereta Ferrari. Innalillah…
Tak percaya? Percayalah.
Kalau tidak,
Masakan produk2 sebegini boleh bertahan.
Tapi pengguna Shaklee jauh lebih bijak daripada itu. Mereka pun sedar
“apa kaitan kereta dengan pencuci muka?” atau “aku nak beli pencuci
muka, bukan nak beli kereta”, etc. Dan sebab mereka sebegitu focus
kepada apa yang diperlukan, faedah utama produk dapat mereka rasai.
Terbukti berkali-kali, pengguna Shaklee memang bijak, kan?
- bijak membezakan fitnah dengan fakta
- tak mudah percaya setakat testimoni buta
- tidak membeli hanya sebab kawan jual
- tidak diperbodonkan sebegitu sekali
Dah guna Shaklee? Tahniah!
Anda segelintir pengguna yg bijak.
Masih belum guna Shaklee? MasyaAllah!
***jika
anda berminat menjadi ahli shaklee atau inginkan penerangan lebih
lanjut, atau ingin membeli anda boleh hubungi saya melalui :_
UMMI ZUBARI
SID 892671
call/sms/whatsapp : 013-8342092
atau,
jika anda berminat untuk berjumpa atau mendapatkan produk shaklee ini,
saya adalah pengedar aktif shaklee di BINTULU, SARAWAK….POS SELURUH
MALAYSIA, BRUNEI, SINGAPORE….
No comments:
Post a Comment